Direktøren i XL-BYG Tømmergaarden A/S, Klaus Hansen, mener det er spild af tid, når veluddannede unge tvinges til at tage 5-10 ugers intro-forløb, før de kan starte som elev.

XL-BYG direktør kalder nye elevregler for spild af tid

Veluddannede unge skal på 5 – 10 ugers næsten ubrugelig uddannelse, før de må starte som elever. Spild af tid, mener direktør Klaus Hansen, XL-BYG Tømmergaarden A/S. DI giver ham ret et godt stykke ad vejen.

17 fysiske butikker i 16 byer står direktør Klaus Hansen XL-BYG Tømmergaarden A/S dagligt i spidsen for. Med til at drive de mange, travle byggevareforretninger er 21 dygtige elever fra erhvervsuddannelserne. Desværre går både manglen på faglært arbejdskraft og tilgangen af studerende til erhvervsuddannelserne i den forkerte retning. Det får nu direktør Klaus Hansen til at anfægte de nye regler på elevområdet fra 2015 for at være spild af både forretningernes og elevernes tid.

Som alle andre virksomheder skal XL-BYG Tømmergaarden A/S sende unge med gymnasial baggrund på 5 – 10 ugers introuddannelse – et såkaldt grundforløb – inden de må starte som elever. Også selvom både den unge og virksomheden er klar til at starte elevforløbet med det samme. Klaus Hansen sender omkring 20 procent af sine elever på grundforløb.

- Det er unødvendigt. Niveauet er for lavt og for nogle endda en gentagelse af, hvad de lærte på deres gymnasiale uddannelse. Desuden har det kun meget lidt at gøre med byggevarebranchen eller XL-BYG som virksomhed. Det virker næsten som om at stjæle folks tid. Vi kan lære dem mere ude i virksomheden, og rigtig mange elever har det godt med at lære med afsæt i praksis, siger direktør Klaus Hansen.

Forløbet var overflødigt for mig

22-årige Jonas Steffensen har en HHX-uddannelse i bagagen og har for nyligt været på fem ugers grundforløb på EUC Nordvest. For ham er der ingen tvivl. Forløbet var mildest talt overflødigt:

– Jeg var på A-niveau i fag fra HHX, som jeg skulle til at læse på C-niveau. Det var dobbeltarbejde og spild af tid. Man sidder for sig selv og skal læse det meste i en bog. Jeg var træt af at sidde og læse, og grundforløbet lærte mig ikke noget nyt overhovedet. Hvis jeg ville lære gennem bøger, var jeg gået på universitetet. Det spændte ben for min læring og effektivitet på XL-BYG, og jeg ville ønske, jeg var startet direkte i virksomheden, siger han.

DI: Det skal laves om

Erhvervsuddannelseschef Lone Folmer Berthelsen fra DI oplyser, at DI sammen med blandt andre HK og Dansk Erhverv har indstillet til Undervisningsministeriet, at det fem uger lange grundforløb for HHX’erne annulleres:

– HHX’ere har haft de fag, der er relevante for en merkantil erhvervsuddannelse, så vi er enige med XL-BYG i, at for HHX’ere bør det ikke være et krav. Hvad angår 10 ugers forløbene for eleverne med andre gymnasiale uddannelser, så har det været et krav også før reformen af erhvervsuddannelserne i 2015, og vi har ikke den gang hørt fra virksomhederne, at det udgjorde et problem. Studenter, som ikke kommer med en HHX i bagagen, får her blandt andet fag som erhvervsøkonomi og afsætning, og som de ikke har haft på gymnasiet. Det er klart, at grundforløbene skal have den kvalitet, som er nødvendig. Hvis man som virksomhed oplever, at eleverne ikke får det ud af grundforløbene, som de skal have, så er det det, der er problemet. Et grundforløb skal kvalificere til det videre uddannelsesforløb og praktikken i virksomhederne, siger Lone Folmer Berthelsen.