Kabel-kunder slipper for udgifter til nyt tv

Husstande med kabel-tv fra YouSee slipper for at bruge penge på et nyt tv-apparat for at se DR1, DR2 og TV 2 efter nytår. De tre statslige tv-kanaler skifter den 11. januar til en ny digital standard, men det får ingen betydning for selskabets 1,2 mio. kunder.

YouSee har besluttet at sende de tre kanaler med samme standard som hidtil og desuden DR1 og TV 2 med den nye såkaldte MPEG4-standard. Det betyder, at alle kunder bør kunne se DR1, DR2 og TV 2 efter den 11. januar 2012, uanset om de har et billedrørs-tv, en ældre fladskærm eller et moderne HD Ready tv.

”Ligesom vi har valgt at fortsætte med det analoge signal af hensyn til dem, der stadig har et billedrørs-tv, forsætter vi også med at sende i det gamle digitale format af hensyn til dem, der har ældre fladskærme eller bokse. Det er lidt bøvlet at sende med tre forskellige formater, men det er der plads til i kabel-nettet, og det gør det lettere at være kunde,” siger adm. direktør Niels Breining, YouSee.

Tal fra tv-branchen viser, at op mod en kvart million husstande med egen antenne er tvunget til at købe nyt tv eller digital boks, hvis de fortsat ønsker at se DR1, DR2 og TV 2 i det nye år. Årsagen er, at de tre kanaler skifter til en ny teknisk standard kaldet MPEG4, og det kan mange ældre fladskærme og digital bokse ikke modtage.

YouSee er landets største tv-distributør med 1,2 mio. kunder, svarende til næsten halvdelen af alle husstande.

Fakta:

DR1, DR2 og TV 2 er siden den 1. november 2009 udelukkende blevet sendt i digital version på det jordbaserede sendenet, kaldet DTT-nettet. Hidtil har signalet været baseret på den såkaldte MPEG2-standard, men fra den 11. januar 2012 skifter alle tre kanaler til den nyere MPEG4, som også anvendes til HDTV. Derefter vil kun tv-apparater med en indbygget eller en ekstern MPEG4-modtager være i stand til at modtage de to stationers kanaler fra luften.

YouSee distribuerer fra den 11. januar 2012 de tre kanaler i følgende standarder:

• DR1: Analog, MPEG2 og MPEG4
  • DR2: Analog og MPEG2TV 2: Analog,
  • MPEG2 og MPEG4 (HD)

For at modtage det digitale signal på kabel-tv skal man have et tv eller en boks med digital modtager til kabel-tv, en såkaldt DVB-C modtager. Tv-apparater med MPEG4-modtager er også i stand til at i stand til at modtage og vise kanaler i MPEG2 standard.

• Biograf, film, fotografi

YouSee er Danmarks største udbyder af kabel-tv og næststørste udbyder af bredbånd. Selskabet har ca. 1,2 mio. kabel-tv-kunder svarende til ca. 45 pct. af samtlige husstande. YouSee distribuerer 150 forskellige tv-kanaler, som udbydes i en kombination af programpakker (grund-, mellem og fuldpakke) og individuelle tilkøb. YouSee udbyder bredbånd med downloadhastigheder fra 10 til 100 Mbit/s. Selskabet har ca. 400.000 bredbåndskunder. YouSee er et datterselskab af TDC A/S.

TDC Group Presse

Pressekontakt +45 70203510