YouSee i filmaftale med Hollywood

Pressemeddelelse   •   Apr 28, 2009 15:07 CEST

Med en ny og banebrydende aftale mellem YouSee og amerikanske Warner Home Video er kampen om fremtidens marked for filmleje skudt i gang for alvor. Aftalen betyder, at film fra et af Hollywoods vigtigste filmselskaber fremover får premiere på kabel-tv samtidig med, at filmene frigives på DVD.

"Med den nye aftale er vi oppe på, at næsten halvdelen af alle film på det danske marked får premiere som udlejningsfilm hos YouSee og TDC TV samtidig med, de kommer på DVD. Det er et kæmpe fremskridt fra tidligere, hvor filmene først kunne lejes via digitalt tv længe efter, de var frigivet på DVD. Det kan få stor betydning for udlejningsmarkedet," siger vicedirektør Ulf Lund, YouSee.

Warner Home Video er det første Hollywood-selskab, som indgår aftale direkte med YouSee om distribution af film på kabel-tv-nettet. YouSee har tidligere i år opnået lignende aftaler med de største danske og skandinaviske selskaber og forventer i løbet af i år også at få aftaler med en række andre store, primært amerikanske filmselskaber.

"I de kommende år vil vi komme til at se et markant skifte i retning af, at man lejer flere og flere film via kabel-tv eller internet. Det er enklere og hurtigere end at bruge tid på at køre hen til den nærmeste butik for at leje en DVD, og man slipper for at få en bøde for at aflevere for sent," siger Ulf Lund.

Det første konkrete udbytte af aftalen med Warner Home Video er, at succesfilmen 'Yes Man' med Jim Carrey i hovedrollen i dag får premiere på YouSee Cinema og TDC Film samtidig med, at den udkommer på DVD. Senere i maj har YouSee premiere på film som Frygtelig Lykkelig og Rejsen til Saturn fra de hjemlige filmselskaber.

Markedet for køb og leje af film i Danmark er på omkring to milliarder kroner om året.

"På sigt er det vores ambition at få en markedsandel på filmudlejningsmarkedet, som svarer til den andel, vi har på kabel-tv," siger Ulf Lund.

For at leje filmene i YouSee Cinema eller TDC Film skal man være digital kunde hos YouSee eller hos TDC TV. Filmene kan også lejes over nettet via YouSee's Web-tv, hvis man har internetadgang med en hastighed på mindst 1 Mbit/s. Prisen for premierefilm er 39 kr. for 24 timer.

YouSee er Danmarks største udbyder af kabel-tv og næststørste udbyder af bredbånd. Selskabet har ca. 1,2 mio. kabel-tv-kunder svarende til ca. 45 pct. af samtlige husstande. YouSee distribuerer 150 forskellige tv-kanaler, som udbydes i en kombination af programpakker (grund-, mellem og fuldpakke) og individuelle tilkøb. YouSee udbyder bredbånd med downloadhastigheder fra 10 til 100 Mbit/s. Selskabet har ca. 400.000 bredbåndskunder. YouSee er et datterselskab af TDC A/S.