Päivä töissä -tapahtumasta ajatuksia työelämään ja tulevaisuudensuunnitelmiin

24. huhtikuuta koko Adecco Groupissa vietettiin maailmanlaajuista Experience Work Day -päivää, jonka avulla pyrimme tavoittamaan nuoria työnhakijoita ja auttamaan heitä eteenpäin urallaan. Suomen Adeccolla Päivä töissä -tapahtuman puitteissa järjestettiin oppilaitosvierailuja, toimistojen avoimen ovien päiviä sekä tarjottiin nuorille mahdollisuuksia tulla seuraamaan Adecco-kollegoiden työpäivää.

Tampereen ja Jyväskylän adeccolaiset toteuttivat päivän vierailemalla VALMA-luokissa Tampereen seudun koulutuskeskus Tredussa sekä Jyväskylän Gradiassa. VALMA on ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus, joka tarjoaa nuorille lisäaikaa ja ohjausta koulutuksen ja ammatin valinnassa ja siihen hakeutumisessa. Kollegamme kertoivat VALMA-luokkalaisille omista urapoluistaan, pitivät CV-klinikoita ja auttoivat nuoria pohtimaan omia vahvuuksiaan työelämässä ja työnhaussa.

Tämän vuoden Päivä töissä -kampanjan teemana oli ”Tulevaisuutesi alkaa nyt”, ja aiheen tiimoilta kyselimme Tredun VALMA-luokalla opiskelevilta nuorilta heidän mietteitään tulevaisuudesta ja työelämästä. Lue alta kooste nuorten tulevaisuuden suunnitelmista ja ajatuksista!

”Minua kiinnostaa työllistyä tulevaisuudessa kauneus- ja terveysalalle, ja hainkin tämän kevään yhteishaussa opiskelemaan kosmetologiksi. Myös kulttuuriala kiinnostaa minua. En ole vielä ollut varsinaisissa töissä, mutta hain kesätöitä tälle kesälle.

Suhtaudun tulevaisuuteen enemmän toiveikkaasti kuin huolestuneesti, vaikka jotkut asiat siinä mietityttävätkin. Tulevaisuudelta toivon sitä, että olen onnellinen! Perhe ja hyvä työ ovat tärkeimpiä asioita, joita tulevaisuudelta toivon.” – Hanna, 18

”Toivon pääseväni tulevaisuudessa työskentelemään taidealalla, mielellään tehtävissä, joissa saisin piirtää. Hainkin tänä keväänä toista kertaa opiskelemaan graafista suunnittelua.

Ensi kesälle minulla ei vielä ole kesätyötä, mutta aion hakea vapaaehtoiseksi festareille. Siitä saa hyvää kokemusta ja lisäksi festarilipun!

Tulevaisuus näyttää ihan valoisalta, vaikka vähän huolestuttaakin, onko töitä tarjolla vai ei. Pääasia, että saisi tehdä sitä, mistä pitää. Viihtyisän työn lisäksi tietysti vapaa-aikakin on tärkeää, ja toivonkin, että minulla olisi tulevaisuudessa myös kiva perhe, lisää ystäviä ja aikaa olla heidän kanssaan.” – Sirkku, 18

”Minulla ei ole vielä täysin selkeää kuvaa tulevaisuuden urastani, mutta haluaisin jollain lailla taiteisiin liittyvään ammattiin. Suunnitelmissani on suorittaa erilaisia taiteeseen liittyviä kursseja ja opiskella aiheita itsenäisesti esimerkiksi verkkokurssien avulla.

Työkokemusta minulla on VALMA-luokalla suorittamani harjoittelun kautta. Harjoittelussa tein erilaisia toimistotöitä ja pääsin osallistumaan kokouksiin. Lisäksi sain tehtäväkseni myös erilaisia luovia tehtäviä: kirjoitin esimerkiksi artikkeleita ja tein erilaisia piirustustehtäviä. Se oli aika kivaa!

Tällä hetkellä tulevaisuus hieman huolestuttaa minua siinä mielessä, että koulutusmahdollisuudet minua kiinnostavalle alalle ovat Suomessa melko heikot. Tulevaisuudeltani toivon mukavaa työtä ja sitä, että elämä olisi kaikin puolin tasaista ja sujuvaa.” – Selina, 20

”Tulevaisuudessa toivon pääseväni tekemään jotakin taiteeseen liittyvää. Suhtaudun tulevaisuuteen ihan positiivisin mielin. Tärkeitä asioita minulle tulevaisuudessa ovat sekä perhe, työ että terveys.” – Tia-Maria, 29

”Tulevaisuuden toiveammattini on lähihoitaja, ja hainkin lähihoitajan koulutukseen tämän kevään yhteishaussa. Erityisesti lasten kanssa työskentely kiinnostaa minua. Olen aikaisemmin ollut töissä esimerkiksi lastentarhassa ja ravintolassa, joten työkokemusta on kertynyt jo jonkin verran.

Tulevaisuus näyttää mielestäni ihan valoisalta. Toivon, että minulla on tulevaisuudessa kiva työ, perhe ja kavereita.” – Julia, 21

”Tulevaisuudessa toivon pääseväni työskentelemään jollain taiteellisella alalla, mutta voi olla, että keksin vielä jotain muutakin. Aikaisemmin olen tehnyt puhelinmyyjän työtä, mutta se ei tuntunut ihan täysin omalta jutulta. Tulevaisuuteni näyttää ihan hyvältä, ja pidän sen kannalta tärkeänä terveyttä, perhettä ja mukavaa työtä.” – Nea-Maria, 29

”Minulla on jo joitakin ajatuksia, mitä haluaisin tehdä tulevaisuudessa, muttei vielä täsmällistä suunnitelmaa. Aion todennäköisesti hakea vielä opiskelemaan.

Olen ollut töissä antikvariaatissa sekä VALMA-luokan harjoittelussa toimistotehtävissä. Toimistohommat eivät tuntuneet ihan omalta alaltani, mutta oli hyvä kokeilla niitäkin.

Tulevaisuuteen suhtaudun pienellä epäilyksellä – esimerkiksi opiskelujärjestelyt hieman huolestuttavat. Tulevaisuudelta toivon kuitenkin sitä, että voisin tehdä mahdollisimman paljon hyvää, oli se sitten missä muodossa tahansa!” – Peppi, 19

• nuoret
  • experience work day