Suomi houkuttelee huippuosaamista – sijoittui yhdeksänneksi GTCI-tutkimuksessa

Kansainvälinen MBA-tutkimuksen huippukoulu INSEAD on jälleen julkaissut vuosittaisen Global Talent Competitiveness Index 2017 -tutkimuksen tulokset. Suomi sijoittui Adecco Groupin ja singaporelaisen Human Capital Leadership Institute (HCLI) -tutkimuslaitoksen kanssa toteuttamassa tutkimuksessa yhdeksänneksi. Ensimmäistä kertaa tehdyssä kaupunkien välisessä vertailussa Helsinki saavutti kolmannen sijan heti Kööpenhaminan ja Zürichin vanavedessä.

GTCI-tutkimuksen tämänvuotisena teemana oli ”taidot ja teknologia”. Tutkimuksessa keskityttiin siihen, miten maat pysyvät kilpailukykyisinä globaaleilla markkinoilla. Avainasemassa on pitää huomio tehokkaammissa käytännöissä koulutuksen, henkilöstöjohtamisen ja maahanmuuton osalta. Lisähaasteita tuovat hakijoiden ja työmarkkinoiden vaatimusten yhteensovittaminen teknologisen kehityksen mullistamassa maailmassa.

Suomi menestyi tutkimuksessa loistavasti sijoittuen 118 maan joukosta yhdeksänneksi. Tämä todistaa, että Suomi on erittäin hyvä kasvualusta huippuosaamiselle, mikä on puolestaan tärkeä tekijä niin maan kilpailukyvylle kuin yritysten liiketoiminnan menestykselle. Suomi suoriutui erityisen hyvin ammatillisten ja teknisten taitojen sekä kasvun mittareilla mitattuna, joiden osalta Suomi pääse top 5 maan joukkoon. Tutkimuksen mukaan Suomi voi viedä jopa Pohjoismaiden kärkisijan vuoteen 2025 mennessä hyvän koulutusjärjestelmän sekä liike-elämän kyvyn ansiosta hyödyntää teknologian mukanaan tuomia mahdollisuuksia parhaalla mahdollisella tavalla.

– Tutkimustulos on selkeästi hyvä uutinen Suomelle. Samalla pitää kuitenkin muistaa, että muutoksiin kannattaa Suomessa suhtautua innokkaasti jatkossakin, mikäli haluamme kasvattaa lahjakkuuksia tähän maahan. Yhteistyökyky sekä toisaalta nuorten työntekijöiden taitojen sopeuttaminen työn vaatimiin tarpeisiin ovat keskeisiä yksilötason menestystekijöitä. PK-sektorilla työnantajien ja oppilaitosten välinen yhteistyö tulee tulevaisuudessa olemaan Suomen menestyksen ja hyvinvoinnin kannalta tärkeässä roolissa, Adecco Finlandin toimitusjohtaja Jukka-Pekka Annala kommentoi.

GTCI-tutkimuksen kärkipaikan vei Sveitsi. Toiseksi sijoittui Singapore ja kolmanneksi Iso-Britannia. Pohjoismaista Suomea paremmin sijoittuivat Ruotsi sekä Tanska.

Helsinki nousi ensimmäistä kertaa toteutetussa Global Cities Talent Competitiveness Index (GCTCI) -tutkimuksessa 45 kaupungin joukosta kolmanneksi heti Kööpenhaminan ja Zürichin jälkeen. Kaikkia kärkijoukossa olevia kaupunkeja yhdisti hyvän osaamistason ohella korkea elämänlaatu, hyvät yhteydet sekä kattavat mahdollisuudet kansainvälisille urille.

Koulutus avainasemassa teknologisessa murroksessa

Teknologian kehitys vaikuttaa merkittävästi kilpailuun huippuosaajista. Työpaikkoja häviää automatisaation vuoksi, mutta samalla teknologinen kehitys luo uudenlaista työtä, jota varten yhteiskunnassa tarvitaan uudenlaista osaamista.

Maiden kyky hyötyä teknologiasta riippuu suurelta osin siitä, miten hyvin yhteiskunta ja sen instituutiot sopeutuvat uudenlaisiin tarpeisiin. Koulutus- ja työllisyyspolitiikalla onkin eniten vaikutusta maiden valmiuteen maksimoida teknologisen vallankumouksen hyödyt, sillä ne heijastuvat suoraan organisaatioihin sekä ihmisten osaamiseen liittyviin muutostarpeisiin.

GCTI-tutkimuksessa menestyneitä maita yhdistääkin hyvä koulutusjärjestelmä, joka tukee kansantalouden tarpeita, joustavuutta suosiva työllisyyspolitiikka, korkea liikkuvuuden ja yrittäjyyden taso sekä julkisen ja yksityisen sektorin sidosryhmien väliset hyvät yhteydet.

Lisätietoja sijoituksista:

Sveitsi ja Singapore ovat GTCI 2017 -tutkimuksessa kärkisijoilla, ja neljä Pohjoismaata kymmenen ensimmäisen joukossa (Ruotsi, Tanska, Suomi ja Norja). Iso-Britannia on 3. sijalla ja Yhdysvallat 4. sijalla.

Global Talent Competitiveness Index 2017 -sijoitukset: Top 10 maata

1 Sveitsi 6 Australia
2 Singapore 7 Luxemburg
3 Iso-Britannia 8 Tanska
4 Yhdysvallat 9 Suomi
5 Ruotsi 10 Norja

Ensimmäisessä GCTCI-tutkimuksessa on mukana 46 kaupunkia, joista ensimmäiseksi sijoittui Kööpenhamina ja seuraavina Zürich ja Helsinki. Kärkikymmenikköön sijoittuu kaksi amerikkalaista kaupunkia, San Francisco 4. ja Los Angeles 8. sijalla. Sydney ja Singapore, jotka sijoittuivat järjestyksessä 12. ja 19. sijoille, johtavat Aasian ja Tyynenmeren alueella. Vaikka kaupunkien kykyä houkutella huippuosaajia mitattiin eri mittareilla, kaikissa kärkikymmenikön kaupungeissa yhdistyvät korkea elintaso, hyvät yhteydet, kansainvälinen ilmapiiri sekä mahdollisuudet kansainväliseen työuraan.

Global Cities Talent Competitiveness Index 2017 -sijoitukset: Kärkikymmenikkö

1 Kööpenhamina 6 Madrid
2 Zürich 7 Pariisi
3 Helsinki 8 Los Angeles
4 San Francisco 9 Eindhoven
5 Göteborg 10 Dublin

Seuraa GTCI-keskustelua verkossa:

#GTCI

@adeccofinland
@adeccogroup

• Koulutus

• tutkimukset
  • gtci

Adecco Finland kuuluu Adecco Groupiin, joka on maailman johtava henkilöstöratkaisuja tuottava yritys. Adecco Finland Oy on ollut toiminnassa vuodesta 1997. Olemme Henkilöstöpalveluyritysten liiton auktorisoima yritys. Kauttamme työskentelee päivittäin satoja ammattilaisia eri aloilla ja rekrytoimme ammattilaisia myös suoraan asiakasyrityksiimme. Adeccolla on globaalisti 32 000 työntekijää 5 100:ssä yksikössä yli 60:ssa maassa ympäri maailman. Adecco Groupin pääkonttori sijaitsee Zürichissä, Sveitsissä.