Hidas pankkilaina ei enää vastaa yritysten tarpeita

Yrityksen nopeisiin investointeihin tarvitaan nopeat lainapäätökset. Nopeaa toimintaa saa harvoin pankeista ja siksi markkinoille on ilmestynyt joukko vaihtoehtoisia, erityisen nopeita yritysrahoitusmuotoja. Näillä rahoituksilla on hintaa, mutta onko sillä loppujen lopuksi väliä?

Kuvitellaanpa pieni yritys, joka on juuri saanut elämänsä tilauksen. Tuotanto tilausta varten pitäisi aloittaa heti, jotta pysytään aikataulussa. Väkeä ei kuitenkaan ole tarpeeksi ja materiaalihankinnatkin täytyy tehdä. Olisi pakko saada lainaa, jotta voidaan ylipäätään ottaa tilaus vastaan. Mitä tehdä?

Tällaisessa tilanteessa pankin lainapäätökseen voi mennä parikin viikkoa, eikä lainaa silti välttämättä myönnetä. Parissa viikossa mahdollisuus suureen tilaukseen saattaa olla mennyt. Netissä on kuitenkin useita yrityksiä, jotka tarjoavat nopeaa lainaa juuri tällaisiin tilanteisiin, joskin aika paljon kalliimmalla hintalapulla kuin pankki.

– On tilanteita, joissa koroiltaan kalliimpi ja lyhytaikainen laina on järkevämpi kuin hitaampi pankkilaina. Rahan tarve voi olla hyvinkin akuutti ja siihen me pystymme vastaamaan, kertoo Niklas Halmajärvi Ferratum Business -rahoituksesta.

Nopeus on valttia

Ferratum Business –yritysrahoitus on ollut markkinoilla viime kesästä, ja Halmajärven mukaan lainan vastaanotto on ollut erittäin positiivinen. Hakemusten määrä kasvaa koko ajan, ja erityisesti lainan nopeaa saatavuutta kiitellään.

– Laina on parhaimmillaan asiakkaan tilillä jo hakemuksenjättöpäivänä. On selvää, että kysyntää tällaiselle rahoitukselle on ollut pidempäänkin. Pankkien lainaprosessit pienissäkin lainoissa on pienyrityksille liian pitkäkestoisia ja vaivalloisia.

Ferratum Business rahoittaa nimenomaan pienyrityksiä. Ainoita ehtoja on, että yritys on toiminut kaksi vuotta ja liikevaihto on yli 75 000 euroa. Nykyaikainen teknologia ja helposti saatava julkinen tieto yrityksistä mahdollistaa lainapäätöksen nopeasti ja ilman paperisotaa.

– Hakemusvaiheessa tarvitsemme yrityksestä ihan yksinkertaiset perustiedot. Emme kysele tilinpäätöstietoja tai perusteluja lainalle, Halmajärvi tarkentaa. Toki tietoja saatetaan myöhemmin tarkentaa.

Lainaa investointeihin ja markkinointiin

Ferratum Businessin kaltaisia nopeita ja kalliita lainoja on markkinoilla tarjolla useita. Nopeita yrityslainoja tarjoaa ainakin OPR-Yritysrahoitus, vertaislainayritykset Fixura ja Vauraus Suomi, Qred Yrityslaina ja Lainaamo. Nopeita yrityslainoja ja niiden hintoja on vertailtu sivustolla Uusilaina.fi, joka kokoaa yhteen kaikenlaisia onlinerahoitusalan toimijoita.

Yrityslainoissa lainasummat vaihtelevat muutamasta satasesta jopa 50 000 euroon. Ferratum Business lainaa haetaan keskimäärin noin 25 000 euroa. Lainan korot vaihtelevat myös yrityksittäin. Vertaislainoissa lainaaja itse voi vaikuttaa lainojen korkoihin, ja rahoitusyhtiöissä lainan kulut voivat olla pienemmät seuraavissa lainoissa. Ferratumilla yrityslainan maksuaika on yleensä 6–12 kuukautta ja korot ovat noin 2–3 prosenttia lainasummasta kuukausittain.

Halmajärven mukaan nopeaa Ferratum Business lainaa käytetään hyvin erilaisiin tarkoituksiin: pääasiassa lainaa haetaan käyttöpääomaksi yllättäviin tilanteisiin, mutta lainaa haetaan myös työntekijän palkkaamiseen, varaston täyttämiseen, investointeihin ja markkinointiin. Asiakkaina on yrityksiä laajasti eri toimialoilta, ravintoloista kuljetusfirmoihin ja rakennusliikkeisiin sekä muihin palveluntarjoajiin. Liikevaihtoa lainaa hakeneilla yrityksillä on 100 000 eurosta miljooniin euroihin.

Yksityiset rahoituslaitokset yritysten rahoittaja tulevaisuudessa?

Yksityiset, nopeat rahoittajat ovat olleet Yhdysvalloissa ja Euroopassa pienten ja keskisuurten yritysten rahoittajana jo vuosia. Myös Suomessa tarve nopeille lainoille on selvästi noussut, etenkin kun pankkien tiukentuneet säännökset rajoittavat niiden riskisijoituksia ja siten estävät ja hidastavat yritysten rahoitusta.

Suomalainen Ferratum Business toimii tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsissa, Tanskassa ja Liettuassa. Tänä vuonna on tarkoitus laajentaa vielä muualle Eurooppaan. Ferratumin asiantuntija Halmajärven mukaan nopea ja kalliimpi yrityslaina on tullut jäädäkseen, sillä se pystyy vastaamaan yrityksen tarvetta, johon perinteiset rahoituslaitokset ovat liian kankeita vastaamaan.

Uusilaina.fi sivusto kokoaa yhteen netissä toimivia rahoituslaitoksia.

• Uudet tuotteet, palvelut

• yrityslaina