Netin vakuudettomissa yrityslainoissa jopa 128 % todellinen vuosikorko

Uutinen   •   Elo 29, 2017 14:16 EEST

Yrityksen on nykyään helppo saada lainaa: 100 000 euron laina tipahtaa mainosten mukaan tilille jo samana päivänä hakemuksen täyttämisestä. Lainan takeeksi tarvitaan yrittäjän nimi ja sitoutuminen tuntuviin korkoihin.

Nopeita, vakuudettomia yrityslainoja tarjoaa netissä kymmenkunta firmaa. Lainaa voi saada muutamasta satasesta 250 000 euroon asti, ilman vakuuksia. Yrityslainat.net sivusto vertaili lainat ja laski niiden todelliset vuosikorot: kalleimmillaan nopean yrityslainan todellinen vuosikorko oli 128 prosenttia.

Yrityslainat.net sivuston vertailussa laskettiin kaikki kulut 10 000 euron lainalle vuoden maksuajalla. Vertailussa oli mukana FIN Yritysrahoitus, Suomen Yrityslaina, Ameron, Yritysluotto.fi, Ferratum Business, Luottorahoitus ja Rahoittaja.fi. Edullisimmillaan näistä yrityksistä lainaa saa noin 44 prosentin vuosikorolla.

Yrityslainojen epäselvät kulut

Yrityslainoissa lainan kulut ilmoitetaan erittäin vaihtelevasti. Yksi lainafirma ilmoittaa pelkän kiinteän kulun per lainattu euro, toisessa lainan kulut koostuvat perinteisesti avausmaksusta tai järjestelypalkkiosta, korosta ja tilinhoitomaksusta.

Kuluttajalainojen tiukat markkinointisäännöt eivät koske yrityslainoja. Yhdelläkään sivustolla ei ilmoiteta lainan todellista vuosikorkoa, joka kuluttajapuolella on pakko löytyä jokaisesta lainaesimerkistä.

Sekavuutta aiheuttaa myös se, että yhdessä lainassa korko ilmoitetaan tavalliseen tapaan vuosikorkona, mutta toisessa kuukausikorkona. Joskus korko taas ilmoitetaan laskettavan alkuperäiselle pääomalle koko laina-ajan, jolloin korkokulu on sama pääoman pienentyessäkin. Näin on esimerkiksi Ferratum Business yrityslainassa.

Luottotiedot tarkistetaan

Jokaiseen vakuudettomaan yrityslainaan vaaditaan yrittäjän tai yrityksen vastuuhenkilön henkilökohtainen takaus, jolloin maksuhäiriöitä ei saa olla. Myös yrityksen perustiedot tarkistetaan ennen lainan myöntämistä.

Yleensä yrityslainan saamiseksi ei kuitenkaan tarvitse lähettää yrityksen tilinpäätöstietoja tai kassavirtalaskelmaa eikä tietoja lainan käyttökohteesta. Höveleimmät lainat myönnetään pelkkien teknisten tarkistusten perusteella.

Joukkorahoituksella edullisempaa lainaa

Netistä voi saada lainaa myös lähes pankkilainan hinnalla, joukkorahoitusyhtiöistä. Vauraus Suomi Oy, Fundu Oy sekä Fellow Finance pitävät netissä yllä markkinapaikkoja kotimaisille yrityksille sekä näistä kiinnostuneille sijoittajille.

Joukkorahoituksen kautta yrityslainaa irtoaa selvästi edullisemmin kuin vakuudettomista yritysluotoista, tosin lainan ehdot ovat tiukemmat. Näissä yrityksissä jokainen lainapäätös tehdään erikseen yrityksen luottoluokituksen perusteella. Fundu Oy:n esimerkkilaskelmassa 10 000 euron lainassa vuoden maksuajalla todellinen vuosikorko oli 14,21 prosenttia. Nämä joukkorahoitusyhtiöt ovat järjestelleet myös miljoonalainoja.

Kommentit (0)