Artikkeli: Suomi peittoaa Ruotsinkin aikakauslehtimaana

Kaikki tuntevat ainakin nimeltä muun muassa Pirkan, Yhteishyvän, Suomelan ja Aku Ankan, jotka ovat vuodesta toiseen Suomen luetuimpien lehtien kärjessä. Mutta oletko koskaan lukenut Nautaa, Ihanaa tai Ketjua? Suomi on maailman kärkimaa aikakauslehtinimikkeiden määrässä, ja joukkoon mahtuu myös paljon erikoislehtiä.

Suomessa ilmestyy tällä hetkellä lähes 5000 aikakauslehteä. Aikakauslehdeksi määritellään lehti, joka on kaikkien tilattavissa tai laajalti saatavissa ja sisältää pääasiassa toimituksellista aineistoa. Aikakauslehti voi olla joko painettu lehti tai verkkojulkaisu.

- Suomi on ehdoton kärkimaa, kun aikakauslehtinimikkeiden määrä suhteutetaan asukaslukuun. Meillä on yhdeksän lehtinimikettä kymmentätuhatta lukijaa kohden, kun taas tilastossa kakkoseksi jäävällä Slovakialla vastaava luku on viisi, kertoo viestintäpäällikkö Heli Häivälä Aikakausmediasta.

Slovakian jälkeen listalla ovat muun muassa Tsekki, Itävalta, Saksa ja Iso-Britannia. Ja koska vertailu rakkaaseen naapurimaahamme on niin mukavaa, listalta kannattaa etsiä vielä Ruotsin nimi. Se löytyy kaukaa kärkikymmenikön takaa, sillä siellä on 0,4 lehtinimikettä kymmentätuhatta lukijaa kohden.

Suomessa ilmestyvien aikakauslehtien määrä elää koko ajan, sillä uusia lehtiä perustetaan ja vanhoja lopetetaan. Uusia lehtiä syntyy vuosittain pari-kolmekymmentä, kun taas lopettaneiden tai toisiin lehtiin yhdistyneiden lehtien määrä on pienempi. Esimerkiksi viime vuonna lukijoiden ulottuville saatiin 34 uutta aikakauslehteä, ja vain 18 lopetti.

- Uusia lehtiä syntyy kaikissa kolmessa lehtiryhmässä eli yleisölehdissä, ammatti- ja järjestölehdissä ja asiakaslehdissä. Uudet yleisölehdet liittyvät usein harrastuksiin, esimerkiksi kädentaitoihin, liikuntaan, lemmikkeihin tai puutarhanhoitoon. Erityisesti asumiseen ja rakentamiseen liittyviä lehtiä tulee joka vuosi lisää, Häivälä kertoo.

- Osa uusista lehdistä syntyy jotain tiettyä tarvetta varten ja ilmestyy vain siihen tarvittavan ajan. Osa taas on saavuttanut kymmeniä vuosia pitkän, kiinteän suhteen lukijoihinsa.

Pienille kohderyhmille omia lehtiä

Suomen luetuimpien aikakauslehtien kärjessä esiintyy kaikille tuttuja lehtiä, muun muassa Pirkka, Yhteishyvä, Suomela ja Aku Ankka. Esimerkiksi Pirkkaa lukee melkein kolme miljoonaa suomalaista ja Aku Ankkaakin lähes miljoona.

Suosittujen yleisaikakauslehtien lisäksi Suomessa ilmestyy iso määrä lehtiä, jotka on suunnattu erityisesti jollekin pienelle kohderyhmälle, esimerkiksi ammattiryhmälle tai jonkin lajin harrastajille. Muun muassa hautausurakoitsijat, karjatalouden ammattilaiset ja X-men-sarjakuviin hurahtaneet ovat saaneet oman lehden.

- Tiimalasi, Nauta, X-ryhmä, Matkailusilmä, Väri ja Pinta, Puumies, Systeri, Heppu ja Ihana, Häivälä luettelee lehtiä, joiden nimien perusteella ei ihan heti tiedä, mitä ne oikein ovat.

- Isoja aikakauslehtiä perustetaan edelleen. Lehtimarkkinoille on kuitenkin syntynyt viime vuosina myös yhä pienemmille kohderyhmille suunnattuja omia lehtiä.

Lähteet:
FIPP World Magazine Trends 2012-2013
Levikintarkastus Oy, KMT Lukija 2012
Kansalliskirjasto, Vapaakappaletoimisto, 2012

Faktaa: Tunnetko nämä aikakauslehdet?
- Heppu – Pääkaupunkiseudun Partiolaisten jäsenlehti
- Leppis – 3-6-vuotiaiden oma lehti
- Käytännön Maamies – Agrologien Liiton ja ProAgria Keskusten Liiton julkaisu
- Aivoitus - Aivovammaliiton lehti
- Advokaatti - Suomen Asianajajaliiton lehti
- Elämään - Lehti uskonelämän syventämiseksi
- Ihana - Askartelu/kädentaitolehti
- Ketju - Kehitysvammaliiton lehti
- Kielikello - Kielenhuollon tiedotuslehti
- Koulun aamu - Koulupäivänavauksiin erikoistunut lehti peruskouluille ja lukioille
- Latu ja Polku – Suomen Ladun jäsenlehti
- Matkailusilmä – Matkailualan ammattilaisten lehti
- Nauta – Karjatalouden ammattilehti
- Puumies – Puualan vanhin lehti Suomessa
- Ryhmä-X – X-men-elokuvan hahmoista kertova sarjakuvalehti.
- Tiimalasi – Suomen Hautaustoimistojen Liiton jäsenlehti
- Väri ja Pinta – Pintakäsittelyalan ammattilehti