Alertum harjoitteli poistumista yhdessä Pilke Päiväkoti Kattimatin kanssa

Espoolainen Pilke Päiväkoti Kattimatti harjoitteli poistumista vaaratilanteessa torstaina 26.11. Poistumisharjoituksen päiväkodille järjesti koulutus- ja turvallisuuden asiantuntijapalveluja tarjoava suomalainen Espoossa toimiva Alertum osana kansallista Paloturvallisuusviikkoa, jota vietetään Suomessa 21.11.–1.12.

Paloturvallisuusviikon virallisen nettisivuston laskurin mukaan tänä vuonna oman paloharjoituksen järjestäneitä ja niistä tiedon sivulle rekisteröineitä päiväkoteja on Suomessa 21 kappaletta (tilanne 25.11.). Kattimatti on näiden päiväkotien joukossa.

Vaikka paloharjoitus on jo tehty, poistumisharjoitukselle oli päiväkodissa tarvetta. Alertumin järjestämässä poistumisharjoituksessa valmennetaan turvalliseen poistumiseen missä tahansa uhka- tai onnettomuustilanteessa.

Harjoituksen jälkeen päiväkodissa on entistä parempi valmius evakuoida rakennus turvallisesti ja nopeasti.

– Poistumisharjoituksen tuoma tärkeä hyöty on se, että päiväkotilaiset ymmärtävät tehokkaan evakuoinnin merkityksen ja tietävät, mitä evakuointitilanteessa tehdään. Osaamisen lisääntyessä myös työntekijöiden turvallisuuden tunne ja varmuus toimia vaaratilanteissa paranee, Alertumin pelastus- ja turvallisuussuunnitelmien asiantuntija Lari Linden kertoo.

Poistumisharjoitus toteutui ajassa 2 minuuttia 20 sekuntia, mikä on hyvä aika. Palavasta huoneesta on itse pystyttävä poistumaan nopeasti, viimeistään 2-3 minuutin kuluttua tulipalon syttymisestä.