Alertumin koulutuksista tiedot Taitorekisteriin ja siitä Valttikortille

Alertum Oy ja Tilaajavastuu Oy aloittivat henkilöpätevyystietojen viemisen osalta yhteistyön vuoden 2017 alusta. Suomen Tilaajavastuu Oy tarjoaa sähköisiä palveluita, jotka keventävät yritysten hallinnollista taakkaa ja helpottavat lakivelvoitteiden hoitamista. Tilaajavastuu ylläpitää Taitorekisteri -palvelua, joka kokoaa kaikki henkilöpätevyydet yhteen tietokantaan.

— Lupasimme vuoden alussa, että kevään aikana saataisiin Alertumin koulutuksista henkilöpätevyystiedot manuaalisesti Taitorekisteriin. Nyt se on mahdollista. Asiakkaan pitää antaa suostumus tiedonsiirtoon ja ilmoittaa kurssin jälkeen verkkosivuillamme Valttikortin numero tai veronumero, Alertumin toimitusjohtaja Riku Aho kertoo.

Taitorekisterissä olevien pätevyyksien määrä kasvaa jatkuvasti

Taitorekisterissä on varmennettuna noin 30 yleisimmän rakennusalan pätevyyden pätevyystyypit. Työturvallisuus- ja tulityökorttikoulutusten lisäksi sieltä löytyvät esimerkiksi Inspectan myöntämät muoviputkihitsaajan ja telineasentajan pätevyydet sekä VTTn: myöntämät märkätilapätevyydet. Lisäksi rakennusalalla yleisesti käyttöön tuleva sähköinen yleisperehdytys, ePerehdytys, on luettavissa taitorekisteristä.

— Alertumin koulutuksista pätevyystietoja on saatavissa valttikortille muun muassa seuraavista koulutuksista: SFS 6002 sähkötyöturvallisuuspätevyys, työturvallisuuskortti, tulityökortti, ensiapukoulutukset ja asbestipätevyydet, Aho listaa.

Taitorekisteri ei vähennä pätevyysvaatimuksia

Taitorekisteri on sähköinen pätevyys- ja osaamisrekisteri, jossa olevat pätevyystiedot ovat luettavissa selaimella tai matkapuhelinsovelluksella suoraan valttikortilta. Taitorekisterin pohjana oleva Ilmoita-palvelu on tuttu yli 30 000 siihen rekisteröityneelle yritykselle, joten Taitorekisterin käyttöönotto on yrityksille helppoa ja vaivatonta. Yritys voi syöttää ja ylläpitää omien työntekijöidensä ammattipätevyyksiä Taitorekisterissä. Taitorekisteri verifioi nämä pätevyydet oikeellisiksi alkuperäisistä rekistereistä.

— Vaikka Taitorekisteri on osoitus kiinteistö- ja rakennusalan sähköisten palveluiden etenemisestä sekä Tilaajavastuun, että koulutusten katto-organisaatioiden yhteistyöstä, ei se silti vähennä työntekijöiden pätevyysvaatimuksia. Kaikki vaaditut pätevyydet eli koulutukset on suoritettava, jotta pätevyydet pysyvät voimassa, Aho huomauttaa.

Taitorekisteri helpottaa työnantajan hallinnollista työtä, koska työntekijä voi todentaa pätevyytensä helposti ja luotettavasti Valttikortin avulla. Jotta yritys ja sen työntekijät pystyisivät hyödyntämään uusia palveluita täysimääräisesti, kannatta yrityksen ottaa käyttöönsä niin Taitorekisteri kuin Valttikorttikin ja keskittää koulutukset sellaisiin yrityksiin, jotka pystyvät hyödyntämään Taitorekisterin sähköistä rajapintaa.

— Ensimmäiseksi yrityksen edustajan on hyvä olla yhteydessä Tilaajavastuuseen, jotta saa henkilöstölleen Valttikortit. Valttikorttien jälkeen on hyvä ottaa käyttöön Taitorekisteri, jotta kaikki henkilöpätevyydet löytyvät yhden kortin eli Valttikortin takaa. Taitorekisteri on maksullinen palvelu, kuten on valttikorttikin. Palvelu hyödyttää ensisijaisesti työntekijää, jonka ei tarvitse kuljettaa mukanaan kaikkien pätevyyksiensä kortteja, vaan voi todentaa osaamisensa yhdellä kortilla eli valttikortilla, Aho kiteyttää.