Monipuoliset korttikoulutukset auttavat pitämään työturvallisuudesta huolta

Etteplan Oyj on kansainvälisesti toimiva yritys, joka tarjoaa monipuolisia ja asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä suunnittelupalveluita. Työssä vaaditaan voimassaolevia työkortteja, ja pätevyyksien ylläpitoa ja hankkimista varten Etteplanin työntekijät osallistuvatkin säännöllisesti Alertum Oy:n koulutuksiin.

Etteplanilla on toimintaa useissa eri maissa niin Euroopassa kuin Aasiassakin. Kokonaisuudessaan suunnittelupalveluyritys työllistää noin 3000 henkeä.

– Teemme koneisiin, laitteisiin, ohjelmistoihin ja sovelluksiin liittyvää suunnittelua asiakkaan toimeksiannon perusteella. Täällä Vantaalla on töissä noin 200 henkilöä, kuvailee suunnittelupäällikkö Jari Leinonen.

Monipuolisia kurssipalveluita erilaisiin tarpeisiin

Joitakin vuosia sitten Etteplan etsi koulutuspalveluita tarjoavaa firmaa, joka tarjoaisi muuttuneen työlainsäädännön vaatimukset täyttäviä korttikoulutuksia. Etsinnän myötä alkoi yhteistyö Alertumin kanssa.

– Työntekijämme osallistuvat muun muassa hätäensiapu-, sähkötyö- ja tulityökorttikursseille. Alertumilla on laaja kurssitarjonta, Leinonen kertoo.

Säännöllisesti ja usein tarjolla olevien kurssien ansiosta myös omien koulutusten järjestämisestä aiheutuvat aikataulutushaasteet ovat jääneet Etteplanilla historiaan.

– Aiemmin piti aina yrittää löytää kaikille sopiva kurssiajankohta, mikä oli hankalaa. Nykyään varaamme verkkosivuilta paikan sopivalle kurssille, minkä jälkeen Alertumilta tulee vahvistus. Kursseja järjestetään viikoittain, Leinonen kuvailee.

”Varaamiseen menee vain minuutti”

Leinonen on erityisen tyytyväinen siihen, että kursseille ilmoittautuminen on sujuvaa ja aikaa säästävää. Hyvä saatavuus takaa sen, että työntekijät voivat jatkuvasti päivittää omaa osaamistaan lainsäädännön vaatimuksia vastaavaksi.

– Suurimpia hyötyjä on ilmoittautumisen helppous – kurssin varaamiseen menee aikaa vain minuutti, Leinonen toteaa.

– Työntekijämme sanovat, että koulutukset ovat asiallisia, ja palaute onkin ollut pelkästään positiivista. Mielestäni Alertum sopii kaikille firmoille, joiden henkilökunta tarvitsee korttikoulutuksia, Leinonen kiteyttää.

Teksti: Kokemuksia.fi