​”Turvallisuus on yhtä kuin työ”

Täyden palvelun asennus- ja palvelukumppani Assemblin sekä turvallisuutta edistäviä lyhytkoulutuksia tarjoava Alertum ovat tehneet yhteistyötä koulutusten saralla jo pitkään. Lähes 30 vuoden mittaisen uran turvallisuuden parissa tehnyt, Assemblinin palo- ja turvatekniikkayksikön päällikkö, Martin Mitikka korostaa jatkuvan turvallisuustyön merkitystä.

”Turvallisuus on yhtä kuin työ, sillä saamme elantomme turvallisuuden ympäriltä. Yksikön työntekijöiden työympäristöt ovat osittain erittäin haasteellisia. Kyseeseen saattaa tulla toimimista sähkön tai räjähteiden parissa, korkealla suoritettavaa työtä tai ahtaissa kuiluissa työskentelyä. Tämänkaltainen työ edellyttää jatkuvaa itsensä kehittämistä”, Mitikka painottaa.

Assemblin, jonka toiminta-aluetta ovat Suomen lisäksi myös Ruotsi ja Norja, asentaa, suunnittelee ja huoltaa LVISAK-järjestelmiä sekä toteuttaa energiatehokkuusprojekteja. Assemblinilla työskentelee lähes 6 000 työntekijää yli sadalla paikkakunnalla Pohjoismaissa.

Osaaminen luo turvaa

Yksi Assemblinin yrityskulttuurin taustalla olevista arvoista on osaaminen eli tiedon, taidon ja tahdon yhdistäminen. Myös ammattimaisuus, yhdenmukaisuus ja luotettavuus korostuvat koko konsernin toiminnassa. Tuota kulttuuria Assemblin vaalii kouluttamalla ja opastamalla työntekijöitään ahkerasti. Yritys edellyttää samaa arvomaailmaa myös yhteistyökumppaneiltaan.

”Kaino toiveemme on hyvä turvallisuuskulttuuri myös tilaajien keskuudessa. Nykyään näin onkin lähestulkoon poikkeuksetta. Tänä päivänä turvallisuuden osalta ollaan entistä valveutuneempia ja osataan myös vaatia”, kiteyttää Mitikka.

Turvallisuusosaamisen ja -ymmärryksen lisääminen on yhtä lailla Alertumin toimintaa ohjaava tavoite. Suomen suurimman turvallisuutta edistävien lyhytkoulutusten tarjoajan visiona on luoda ihmisten ja organisaatioiden osaamista kehittämällä maailman turvallisin yhteiskunta. Assemblinin kaltaiset positiiviset esimerkit osoittavat, että tuota päämäärää kohti ollaan etenemässä.