Älvsbytalolle tytäryhtiö tonttimaan hankintaan

Uutinen   •   Loka 13, 2016 16:28 EEST

Ruotsin suurin pientalovalmistaja, Älvsbyhus-konserni, julkisti hiljattain tavoitteensa kaksinkertaistaa yrityksen talovolyymi. Päätös oli strateginen ja sen vanavedessä on nyt tullut muitakin muutoksia. Älvsbyhus-konserni on ryhtynyt myymään asiakkailleen sekä tontteja että taloja, joten yhtiö on nyt perustanut valmista tonttimaata ostavan ja myyvän yrityksen sekä Suomeen että Ruotsiin.

– Omaan kotiin pääsee nyt entistäkin helpommin. Älvsbytalon uusilta talo & tontti -asuinalueilta voi hankkia muuttovalmiin ja laadukkaan talon tontteineen nopeasti ja edullisesti. Me aloitamme ostamalla valmista tonttimaata, eli kaavoitettuja tontteja, joille voi rakentaa heti. Pitkällä tähtäimellä aiomme ehdottomasti ostaa myös niin sanottua raakamaata ja hyödyntää sitä, mutta vielä emme ole niin pitkällä. Osittain meiltä puuttuu siinä tarvittava osaaminen. Tänä päivänä kauppa syntyy helpommin, jos voimme tarjota ostajalle sekä tontin että talon, Älvsbytalon toimitusjohtaja Jan-Erik Rusk kertoo.

Talo & Tontti on Älvsbytalon uusi palvelu, jossa markkinoidaan ja myydään tonttia ja tontille suunniteltua Älvsbytaloa yhdessä. Älvsbytalo on räätälöity aina kyseiselle tontille sopivaksi, mutta talon muokkaaminen asiakkaan tarpeiden mukaan on mahdollista. Älvsbytalon merkittävin talo & tontti –alueprojekti on käynnissä Espoossa, ja toimintaa on siis tarkoitus laajentaa nykyisestä merkittävästi.

– Jos oikeat tontit löytyvät, meille ei tuota vaikeuksia tehdä kauppaa miljoonien eurojen arvosta – vuosittain. Tai jopa enemmän, jos löydämme hyvää tonttimaata oikeaan hintaan. Jos haluat myydä tonttimaatasi meille, ota yhteys myyntijohtaja Petri Torviseen, niin asia lähtee etenemään. Me aiomme itse etsiä maata aktiivisesti ja toimittaa asiakkaillemme haluttuja pakettiratkaisuja, joihin kuuluu sekä talo että tontti, Rusk sanoo.

Hyötyjä kaikille osapuolille

Rusk korostaa, että suurin syy aluehankkeiden suosion kasvuun on ennen muuta omakotirakentamiseen tarkoitettujen tonttien pula. Kaupungeissa niitä ei enää kohtuullisten liikenneyhteyksien päästä tahdo löytää edes isollakaan rahalla.

Maaseutukunnat toivoisivat, että rakentajat keskittyisivät kaavoitetuille alueille, palveluiden piiriin. Talotehtaan aluehanke tarjoaa tällaisen mahdollisuuden. Taajamahankkeisiin pankkien on myös turvallisempi myöntää lainaa.

– Niin yksittäisen rakentajan, urakoitsijan kuin viranomaistenkin kannalta talotehtaan alueellinen hanke nopeuttaa ja sujuvoittaa projektia. Esimerkiksi kaavoitus- ja rakennuslupavaiheessa viranomaisten on toki helpompi toimia yhden toimijan kuin vaikkapa kolmenkymmenen yksittäisen rakentajan kanssa. Aikaa säästyy merkittävästi, Rusk huomauttaa.

Konsernin 40 000. talo on parhaillaan tuotannossa

Älvsbyhus-konserni toimii sekä Suomessa, Ruotsissa että Norjassa. Konsernin 40 000. talo on parhaillaan tuotannossa Älvsbyn talotehtaalla Ruotsissa. Älvsbytaloja on rakennettu jo 1980-luvulta alkaen Suomessa – yhteensä yli 8000 kotia. Kauhajoen talotehdas on toimittanut yli 3000 taloa vuodesta 2005 lähtien.