Pienet asumiskustannukset – Älvsbytalo on edullinen ja energiatehokas

Uutinen   •   Helmi 24, 2016 11:33 EET

Pohjoisissa oloissa energiatehokkuus on hyvin tärkeää. Älvsbytaloissa käytetään Niben poistoilmalämpöpumppua. Pumppu huolehtii lämmityksestä, lämpimästä vedestä ja ilmanvaihdosta.

Energiatehokkuus monien asioiden summa

Älvsbytaloissa käytetään Niben poistoilmalämpöpumppua, joka on maalämpöön verrattuna edullinen asentaa. Pumppu huolehtii lämmityksestä, lämpimästä vedestä ja ilmanvaihdosta. Poistoilmalämpöpumppu on tehokas keino jakaa lämpöä. Pumpussa on kierroslukuohjattu kompressori, joka on taloudellinen käyttää. Lämmönjakelu on toteutettu vesikiertoisilla pattereilla.

Älvsbytalojen ikkunat kuuluvat A-energialuokkaan, ja niiden U-arvo on erittäin pieni, vain 0,78. Kaikki ikkunat ovat kolmilasisia. Ikkunoiden matalaenergialasit on eristetty argonkaasulla, joten lämmityskustannukset säilyvät pieninä. Vaikka lämpöä piisaa tulipalopakkasilla pumpustakin, ei mikään lämmitysmuoto tuo samanlaista tunnelmaa kuin takka. Asiakas voi itse toteuttaa takan haluamallaan tavalla.

Energiatehokkuutta voi lisätä muutenkin. Asiakas voi myös halutessaan asentaa Älvsbytaloon aurinkopaneelit katolle. Niben poistoilmanlämpöpumppu saa kätevästi hyödynnettyä aurinkopaneelin tuottaman energian.

”Ei se noin vähän voi kuluttaa”

Älvsbytalon Lapin alueen myyjältä Ahti Nallilta kysytään toistuvasti energiatehokkuudesta ja lämmityskustannuksista.
– Tietysti pohjoisissa oloissa energiatehokkuus on hyvin tärkeää, koska alueella saattaa olla todella kovia pakkasia. Ihmiset haluavat vähän nauttia elämästä, matkustella ja shoppailla, eivätkä ainoastaan maksaa sähkölaskuja, Nalli toteaa.

Nalli muistelee erästä asiakasta, jonka talon kulutuksen energiayhtiö oli arvioinut liki kaksi kertaa korkeammaksi.
– Asiakkaan vuoden 2012 sähkönkulutukseksi oli arvioitu yhtiössä 18 000 kWh. Lopulta toteutunut kulutus oli 10 556 kWh, eli ällistyttävän vähän arvioon verrattuna. Siinä sitten yhtiö joutui tulemaan laskussa vastaan liki 800 euroa, Nalli muistelee.

Älvsbytalo tositoimissa Enontekiössä

Pekka Keskitalo on Enontekiön Vuontisjärvellä sijaitsevan Älvsbytalon asukas. Pohjoiset olot vaativat talolta paljon.
– Kahden aikuisen ja yhden pienokaisen taloudessa kulutuksemme oli viime marras- ja helmikuun välillä keskimäärin 840 kWh kuukaudessa. Yllättävän vähän siis näissä olosuhteissa, hämmästelee Keskitalo, joka seuraa tarkkaan talonsa energiankulutusta.
– Lukema sisältää lämmityksen, ilmanvaihdon ja lämpimän käyttöveden. Vaikka meillä on vain kevyesti eristetty vesijohto, meidän ei ole tarvinnut käyttää lämmitystä vesijohtoon tai viemäriin, Keskitalo kertoo.
– Talomme energiankulutus on pienempää kuin joissakin pienemmissä maalämmöllä toteutetuissa kohteissa. Tämä oli melkoinen yllätys minulle, Keskitalo kehaisee.

Älvsbytalo myy ja valmistaa valmiiksi asennettuja kellarittomia, korkealaatuisia 1- ja 1,5-kerroksisia puutaloja markkinoiden edullisimpaan hintaan. Älvsbytalon talotehdas sijaitsee Kauhajoella. Älvsbytalo kuuluu vuonna 1944 perustettuun ruotsalaiseen Älvsbyhus-konserniin, joka on rakentanut jo yhteensä yli 38 000 kotia Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.