Tutkimus selvitti: suomalaiset eivät tunne ruokakermojen eroja – luonnollisuutta arvostetaan

Kuluttajat arvostavat ruoan luonnollisuutta, mutta suurin osa ei tunne ruokakermoissa käytettyjä lisäaineita ja niistä haluttaisiin saada lisää tietoa. Tiedot käyvät ilmi ruoanlaittoaiheisesta Arlan ja Kantar TNS:n kesäkuussa toteuttamasta kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin kuluttajien tietämystä ja käyttötottumuksia ruokakermoihin liittyen.

Kaupan kylmähyllyltä voi löytyä jopa 39 erilaista ruokakermaa tai ruokakerman kaltaista valmistetta. Kuluttajien on vaikea tunnistaa eri tuotteiden välisiä eroja ja niissä käytettyjä lisäaineita. Kyselytutkimuksen mukaan tuoteselosteita pyritään lukemaan, mutta vain muutama prosentti sanoo tuntevansa ne tarkkaan.

Ruokakermat kuuluvat kiinteänä osana suomalaiseen ruoanlaittoon: jopa 90 % suomalaisista sanoo käyttävänsä ruokakermaa. Yli puolet (55 %) käyttää maitopohjaista ruokakermaa. Ruokakerman kaltaisen valmisteen valitsee 39 %, ja täysin kasvipohjaisen kerman kaltaisen tuotteen valitsee 16 % kuluttajista.

Ruoan luonnollisuus on tärkeää

Ruoan luonnollisuus on suomalaisille tärkeä arvo. Jopa 63 % uskoo, että lisäaineettomat tuotteet ovat parempia. Kolmasosa sanoo käyttävänsä elintarvikkeita, joissa ei ole keinotekoisia väri-, maku- tai säilöntäaineita.

Suomalaisista yli puolet (51 %) sanoo valitsevansa mahdollisimman luonnollisia ruokakermoja. Mahdollisimman vähän lisäaineita sisältävän ruokakerman valitsee 46 % suomalaisista, ja 38 % haluaa välttää ruokakermojen keinotekoisia väri- ja makuaineita.

Puolet suomalaisista on sitä mieltä, että maitopohjaiset ruokakermat maistuvat paremmilta kuin kasvipohjaiset valmisteet.

Lisäaineita vai ei?

Suomalaiset eivät tunne ruokakermojen eroja tai niissä käytettyjä lisäaineita. Lähes puolet suomalaisista (46 %) haluaisi saada lisätietoja ruokakermojen tai niiden kaltaisten valmisteiden lisäaineista.

Puolet suomalaisista kertoo lukevansa elintarvikkeiden tuoteselosteita, mutta vain 5 % sanoo tietävänsä, mitä ruokakermat sisältävät. Vastaajista 34 % tietää ehkä joitain ruokakermoihin tai niiden kaltaisiin valmisteisiin lisättyjä lisäaineita. Toisaalta 38 % ei ole ajatellut, mitä lisäaineita valmisteisiin lisätään.

Ruokakermoja valitessaan neljäsosa suomalaisista haluaa välttää lisäaineita. Lisäksi 22 % haluaa välttää lisäaineita mutta ei tunne niitä.

Reilu kolmasosa vastaajista pitää osittain tai täysin kasvipohjaisia valmisteita terveellisempinä, mutta samalla vajaa kolmasosa ajattelee niissä olevan enemmän lisäaineita. Jopa 63 % vastaajista ei ollut samaa eikä eri mieltä tai ei tiennyt, onko kasvipohjaisissa kerman kaltaisissa valmisteissa enemmän lisäaineita.

Luomutuotteet yhdistetään luonnollisuuteen vahvimmin. Jopa 41 % vastaajista on sitä mieltä, että luomu ruokakerma ei sisällä mitään säilöntä- tai lisäaineita, ja viidesosa pitää luomu ruokakermaa terveellisimpänä vaihtoehtona.

Myös veden lisääminen joihinkin ruokakermoihin hämmentää kuluttajia. Kyselytutkimuksen mukaan 57 % suomalaisista käyttää mieluiten ruokakermaa, johon ei ole lisätty vettä, ja 52 % ajattelee, että ei ole reilua maksaa täyttä hintaa ruokakermasta, johon on lisätty vettä.

Tutkimuksen käytännön toteutuksesta ja analysoinnista vastasi Kantar TNS. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisena internetkyselynä kesäkuussa 2018. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 1 034 suomalaista ikäryhmästä 18–79 vuotta.

Kermafaktaa:

• Vähiten lisäaineita sisältäviä ruokakermoja tai niiden kaltaisia valmisteita ovat Arlan ruokakerma ja osa Valion ruokakermoista (ks. taulukko).
  • Ruokakermaksi määritellään tuotteet, jotka ovat 100-prosenttisesti maitopohjaisia.
  • Ruokakerman kaltaiset valmisteet ovat osittain kasviöljypohjaisia, mutta ne sisältävät myös maitoa (esim. Flora).
  • Kasvipohjaiset kermankaltaiset valmisteet ovat 100-prosenttisesti kasvipohjaisia (esim. Oatly).
  • Ruoanvalmistuksessa käytettäviä muita 100-prosenttisesti maitopohjaisia tuotteita ovat esimerkiksi smetana, kermaviili ja crème fraîche.
  • Joihinkin ruokakermoihin lisätään vettä.
  • Kaikissa ruokakermoissa sekä kerman kaltaisissa valmisteissa on maitotuotteiden tai kasvipohjaisen perusraaka-aineen lisäksi joitain lisäaineita, jotta valmiste kestää kuumentamista. Näitä ovat esimerkiksi muunnettu tärkkelys sekä sakeuttamis-, stabilointi-, emulgointi- tai happamuudensäätöaineet.

Lisätiedot:

Laura Kasila
Tuoteryhmäpäällikkö
laura.kasila@arlafoods.com

sirpa.rinne@arlafoods.com

Arla Oy on paikallinen meijerialan suunnannäyttäjä ja osa maidontuottajien omistamaa kansainvälistä Arla Foodsia. Yhteensä 550 suomalaista maidontuottajaamme sijaitsevat kaikkialla Suomessa. Olemme reilu ja rehti kumppani niin tuottajille kuin asiakkaille. Tarjoamme luonnollisia makuja Suomesta ja maailmalta päivän jokaiseen hetkeen.