Katkelma 468. Kuva: Veli Lehtovaara.

Energiaa käsittelevä tanssiteos "Katkelma 468" Kruunuvuorenrannan Öljysäiliössä

Katkelma 468
Energiaa käsittelevä tanssiteos Kruunuvuorenrannan Öljysäiliössä

15.-18.8.2019, Helsinki

Fossiiliset polttoaineet ovat mahdollistaneet länsimaisen elämäntavan jo 150 vuotta, mutta öljyn aika on vähissä. Öljyntuotanto laskee vuosittain, ja ilmastokatastrofi on muuttanut suhdettamme fossiilisiin polttoaineisiin. Mutta mitä tämä tarkoittaa ihmisen kokemuksena?

Katkelma 468 on tanssitaiteilija Veli Lehtovaaran energiaa käsittelevä nykytanssiteos ja esitysinstallaatio, joka nähdään Kruunuvuorenrannan vanhassa öljysäiliössä 15.–18. elokuuta.

”Haluan teoksessa pohtia koreografian mahdollisuutta jäsentää fossiilisista energiamuodoista luopumisen kulttuurista murrosta”, sooloteoksen tekijä Veli Lehtovaara toteaa. Lehtovaara on Brysselissä ja Helsingissä asuva tanssitaiteilija, joka on toiminut mm. Zodiak – Uuden tanssin keskuksen talon koreografina sekä useissa soolo- ja ryhmäteoksissa Suomessa ja ulkomailla.

Katkelma 468 hahmottaa fossiilisten energialähteiden ylläpitämän kokemusmaailman katkoksia koreografian ja ruumiillisuuden kautta. Toisaalta teos voi näyttäytyä myös siirtymänä tai kulkuna kohti jälkifossiilista eloa. Se on syntynyt Antti Salmisen ja Tere Vadénin energiaa ja kokemusta käsittelevän filosofian maastossa.

Taiteelliseen työryhmään kuuluu Lehtovaaran lisäksi äänitaiteilija Jani Hietanen, pukusuunnittelija Piia Rinne ja valosuunnittelija Anton Verho. Teos on osa Runokuu-festivaalin 2019 ohjelmistoa.

Teokseen järjestetään yleisölle laivakuljetus Kauppatorilta. Operoijana toimii Suomen Saaristokuljetus Oy. Esitykseen voi saapua myös maitse.

Katkelma 468

Esitykset: 15.8., 16.8., 17.8. klo 19:30 ja 18.8. klo 16:30

Öljysäiliö 468, Koirasaarentie 35, 00590 Helsinki

Koreografia ja tanssi: Veli Lehtovaara