Belgialainen zen-mestari Frank De Waele, säveltäjä ja laulaja Maija Kaunismaa sekä pappi Maika Vuori tutustumassa sisällissodan aikaiseen vankileiriin Suomenlinnassa kesäkuussa 2017. Kuva: Mikko Ijäs

Kansainvälinen retriitti tuo osallistujia ympäri maailmaa Suomen sisällissodan vankileireille 2.7.–5.7.2019

Peacemakers Finland järjestää heinäkuun alussa nelipäiväisen kansainvälisen retriitin, jonka tarkoituksena on valottaa Suomen sisällissodan tapahtumia. Kansainvälisen Zen Peacemakers -järjestön Bearing Witness -retriitit kääntävät katseemme sosiaalisesti jaettuun historialliseen traumaan suurten tragedioiden tapahtumapaikoilla vierailun ja meditaation kautta.

Bearing Witness -retriitit kääntävät osallistujiensa huomion inhimillisen kärsimyksen kollektiiviseen kokemukseen. Retriitit vievät osallistujansa suurien kärsimyksien tapahtumapaikoille. Nämä paikat itsessään ovat omiaan paljastamaan inhimillisen kokemuksen universaalin luonteen ja luovat ihmisille yhteenkuuluvuuden tunteen sekä mahdollisuuden käsitellä paikkojen herättämiä tuntemuksia turvallisessa ympäristössä.

Tänä vuonna retriitti tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden päästä vierailemaan Santahaminassa sijaitsevalla vuoden 1918 aikaisella teloituspaikalla ja joukkohaudalla. Santahaminan lisäksi retriitin muita kohteita ovat Suomenlinna, Tammisaaren Dragsvik ja Lahden Hennala. Näissä paikoissa sijainneet vankileirit olivat Euroopan ensimmäiset keskitysleirit. Tammisaaren Dragsvikin ja Santahaminan varuskunnan alueet ovat normaalisti yleisöltä kiellettyjä paikkoja, mutta retriitin osallistujat pääsevät erityisluvalla vierailemaan näissä kohteissa.

Retriitille on jo ilmoittautunut osallistujia Australiasta, Yhdysvalloista ja Keski-Euroopasta. Retriitin vetää belgialainen zen-opettaja Frank De Waele, joka vetänyt samankaltaisia projekteja Auschwitzissa, Bosniassa ja ensimmäisen maailmansodan tapahtumapaikoilla Alankomaissa. Retriitin järjestävät Peacemakers Finlandin perustajajäsenet Harvardin yliopiston tutkija, kuvataiteilija Mikko Ijäs, säveltäjä, laulaja ja äänenkäytön valmentaja Maija Kaunismaa ja pappi Maika Vuori.

Retriitti järjestetään Helsingissä 2.7. – 5.7. 2019.

Retriitin kotisivut: https://www.peacemakersfinland.org/retreat

Lisätietoja: