Maija Kaunismaa. Kuva: Mikko Ijäs.

Laulaja-säveltäjä Maija Kaunismaan uusi albumi The Pine House Songs on soundtrack tästä ajasta

Laulaja-säveltäjä-tuottaja Maija Kaunismaan toinen sooloalbumi The Pine House Songs on julkaistu tänään 8. kesäkuuta.Kaunismaa tunnetaan upeasta ja persoonallisesta lauluäänestään sekä tarttuvasta sävellystyylistään. Uuden popalbumin kappaleet käsittelevät muun muassa menetettyä onnea, elämän ainutkertaisuutta, sukupolvilta toisille siirtyviä taakkoja, yksinäisyyttä ja laulamisen lohdullisuutta.

Uudelta albumilta julkaistaan myös kaksi Mikko Ijäksen ohjaamaa musiikkivideota. Asunnottomuutta käsittelevä Street Retreat-musiikkivideo on toteutettu yhteistyössä Vailla vakinaista asuntoa ry:n (Vva ry) kanssa. Spring Day in LA-kappaleesta tehty musiikkivideo ammentaa amerikkalaisen kulutusyhteiskunnan keinotekoisesta ja pintapuolisesta luonteesta. Albumilta on aiemmin julkaistu neljä ennakkosingleä musiikkivideoineen.

Vaikka uusi albumi valmistui juuri ennen koronavirus-pandemiaa, se tuntuu olevan juuri tähän hetkeen sävelletty soundtrack. Melankoliset melodiat vuorottelevat voimakkaiden ja sykkivien rytmien kanssa korostaen runollisen vahvoja tekstejä, jotka kuvaavat olemassaolomme epävarmuutta.

Maija Kaunismaa (1974) on suomalainen säveltäjä, laulaja, muusikko, esiintyjä ja äänivalmentaja. Kaunismaan musiikillisia esikuvia ovat muun muassa Carole King, Annie Lennox, Kraftwerk, Bruce Springsteen, elokuvamusiikki sekä suomalainen kansanmusiikki.

The Pine House Songs -levyllä soittavat Kaunismaan (laulu, koskettimet ja piano) lisäksi Mikko Ijäs (rummut ja lyömäsoittimet) ja Aki Sihvonen (basso, kitarat ja taustalaulu). Levyllä vierailevat muusikot Chris Hackman(taustalaulu), Annukka Hirvasvuopio-Laiti (joiku), Maija Kauhanen (kanteleet, lyömäsoittimet ja taustalaulu) sekä Pekka Silén (nokkahuilut).

Kaunismaa on säveltänyt runsaasti teatterimusiikkia viimeisen kahden vuosikymmenen aikana muun muassa Suomen Kansallisteatteriin, Helsingin Kaupunginteatteriin, Turun Kaupunginteatteriin, Jyväskylän Kaupunginteatteriin ja Q-teatteriin. Hän on usein toiminut myös säveltämiensä kantaesitysten kapellimestarina, muusikkona ja musiikin harjoituttajana.

Yhteistyö kirjailija Sofi Oksasen kanssa nosti Kaunismaan julkisuuteen 2000-luvun lopulla. Hän on toteuttanut yhdessä Oksasen kanssa kolme musiikkinäytelmää: High Heels Society (KokoTeatteri, 2008), Kertomuksia Keittiöstä (Kansallisteatteri, 2011) ja Kun kyyhkyset katosivat (Kansallisteatteri, 2013).

Kaunismaa on Artist-in-Residence -taiteilija Zen Center of Los Angelesissa, jossa hän viettää aikaa vuosittain amerikkalaisen Kobori Roshi -stipendin turvin. Merkittävä osa uuden levyn materiaalista on kirjoitettu ZCLA:ssa The Pine House -nimisessä talossa Los Angelesin Koreatownissa. Kaunismaan edelliset julkaistut levyt ovat Valtion miehet kirjailija Elina Karjalaisen kanssa (Love Records, 2000) ja Liian lyhyt hame - Kertomuksia keittiöstä kirjailija Sofi Oksasen kanssa (MuFarang International/Bonnier, 2011).

Maailman tämänhetkisestä tilanteesta johtuen albumin konserttikiertue järjestetään vuonna 2021 Suomessa ja Yhdysvalloissa.

THE PINE HOUSE SONGS ON SAATAVILLA

Apple Music