The Ground Beneath Her Feet. Kuva: Sara Pathirane.

Videoteos kuin virtaava akvarellimaalaus

Sara Pathiranen videoteos The Ground Beneath Her Feet esillä Helsingissä 28.1.-2.2.2020

--

Kuvataiteilija Sara Pathiranea kiinnostaa taide osana rakennettua ja elettyä ympäristöä taiteilijan ja kuraattorin näkökulmasta. Hänen videoteoksensa The Ground Beneath Her Feet valmistui yhteistyössä kolmen koreografin, Iina Taijonlahden, Suvi Tuomisen ja Laura Pietiläisen kanssa. Teos nähtiin installaatiomuotoisena viime kesänä nykytaidemuseossa Italian Trevissä. Nyt videoteos on esillä Galleria Sinnessä Helsingissä 28.1.-2.2.2020.

The Ground Beneath Her Feet -teoksessa Sara Pathirane tutkii ihmiskehoa liikkuvan kuvan avulla. Teos on ylistys ihmisen ja luonnon liikkeille, luonnonelementtien hauraudelle ja voimalle sekä maailman kaikille naisille. Teoksessa koreografit Iina Taijonlahti, Suvi Tuominen ja Laura Pietiläinen ovat vuoropuhelussa maiseman kanssa. Heidän liikkeisiinsä yhdistyvät itäisen Lapin jäätynyt joki ja routainen suo, Jordanian Petran kallionrinteet, 300 vuotta vanhat laavakentät Lanzarotelta, kaksi miljardia vuotta vanhat Kolin aallonmerkkikalliot sekä kung fu -harjoitukset Songshan -vuoren juurella. Pathirane yhdistää chroma key -editoinnin avulla ruumiin ja maiseman liikkeen ja muodot toisiinsa. Pathiranen työskentely on vahvasti ankkuroitunut maalaustaiteeseen. Hän työstää ajatuksiaan vesivärein, ja teoksessa The Ground Beneath Her Feet hän onnistuu välittämään katsojalle akvarellimaalauksen virtaavan, spontaanin ja vaikeasti hallittavan olemuksen.

Teos nähdään Videoviikoilla, jotka Sinne on toteuttanut yhteistyössä AV-arkin kanssa. Videoviikoilla on yhteensä esillä neljä mediataideteosta, joista jokainen on esillä viikon ajan.

Sara Pathirane (s. 1985) valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2014. Hän työskentelee laaja-alaisesti videotaiteen, maalaustaiteen ja esitystaiteen parissa. Häntä kiinnostaa taide osana rakennettua ja elettyä ympäristöä taiteilijan ja kuraattorin näkökulmasta. Viime aikoina Pathiranen töitä on ollut esillä muun muassa Porin Taidemuseossa, Rencontres Internationales Paris/Berlinin näytöksissä ja MUU Galleriassa Helsingissä. Vuonna 2016 hän kuratoi eurooppalaisia taiteilijoita Colombo Art Biennalessa yhdessä srilankalaisen CoCAn kanssa. Parhaillaan Pathirane tekee yhteistyötä nuorallatanssija Vilhelmiina Sinervon kanssa.

Videoviikot 2020
Sinne, Iso Roobertinkatu 16, 00120 Helsinki