Asuntovuokrauksen riskit kasvavat

Suomen Asiakastieto Oy:n ennusteen mukaan tänä vuonna noin 17 000 vuokralaista jättää vuokriaan maksamatta. Tyypillinen vuokrahäiriömerkintä rekisteröidään runsaan 2 400 euron velasta eli yhteensä vuokranantajat menettävät vuodessa tuloja yli 41 miljoonan euron edestä.

Maksamatta jäävien vuokrien määrä kasvaa nopeammin kuin yleinen vuokrataso. Tilastokeskuksen mukaan vuokralla asuminen on vuodessa kallistunut 3,7 prosentilla. Suomen Asiakastieto Oy ennakoi tammi-heinäkuun tilastojen perusteella, että koko vuonna 2014 vuokria jää maksamatta yhteensä 41,6 miljoonaa euroa eli 5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Hoitamattomien vuokrien takia maksuhäiriömerkintöjä saa tänä vuonna noin 17 000 henkilöä eli tuhat enemmän kuin viime vuonna. Yhteensä voimassaolevia vuokrahäiriömerkintöjä on noin 50 000 suomalaisella.

”Tavallisesti maksuhäiriömerkintää rekisteröitäessä maksamatonta vuokravelkaa on ehtinyt kertyä 2 400 euron edestä, mikä asunnon koosta ja sijainnista riippuen vastaa noin 2-5 kuukauden vuokraa. Tällainen tappio nakertaa yksityisen vuokranantajan sijoitustuottoja pitkään, joten luotettavan ja maksukykyisen vuokralaisen valintaan kannattaa kiinnittää huomiota”, toteaa liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen Suomen Asiakastieto Oy:stä.

Tilastot eivät kerro koko totuutta vuokralaisesta

Tilastojen valossa hiljattain kotoa muuttanut nuori on erityisen riskialtis vuokralainen. Toisaalta tämä joukko on vuokranantajan kannalta yksi mielenkiintoisimmista asiakasryhmistä. Vuokranantajan onkin punnittava tarkasti hakijoiden tietoja, täydennettävä niitä ja yhteistuloksesta sitten tehdä lopullinen valinta.

”Yliopistokaupungeissa moni asunto taitaisi jäädä tyhjäksi, jos vuokranantajat rajaisivat nuoret pois mahdollisten vuokralaisten listalta. Vuokra-asukkaaksi pyrkiviä on kohdeltava yksilöinä ja selvitettävä heidän henkilökohtainen maksuhistoriansa mahdollisimman huolellisesti esimerkiksi Asiakastiedon Omatieto.fi-verkkopalvelusta. Tietoja ei kannata kaivaa mistä tahansa, vaan ainoastaan luotettavista lähteistä”, Muhonen viitoittaa.

Kiukaisissa joka viidennellä vuokrahäiriö

Vuokralaisten maksuhäiriöriskissä on alueittain erittäin suuria eroja, jotka ilmenevät Asiakastiedon osoitteessa www.omatieto.fi julkaisemasta, yliopistokaupunkeja kuvaavasta listauksesta. Yliopistopaikkakuntien korkeimmat vuokrariskit ovat Pohjois-Suomessa.

Monilla postinumeroalueilla vuokria ei jää maksamatta juuri lainkaan, kun taas toisilla alueilla lähes joka viidennellä vuokralaisella on maksamattomasta vuokrasta aiheutunut maksuhäiriömerkintä Asiakastiedon rekisterissä. Suurin tilastollinen riski on Asiakastiedon selvityksen mukaan Kiukaisten keskuksessa Eurassa ja Kajaanin Nakertajassa, joissa yli 19 prosentilla vuokra-asukkaista on vuokrahäiriömerkintöjä luottotiedoissaan.

• Talous, rahoitus

• vuokra
  • luotettava tieto
  • maksuhäiriöt
  • maksukyky
  • suomen asiakastieto oy

Suomen Asiakastieto Oy on johtava yritysjohdon, taloushallinnon, riskienhallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tietopalveluyhtiö Suomessa. Tuotamme asiakkaiden päätöksentekoprosesseihin integroitavia sähköisiä palveluja, sopimusasiakkaille räätälöityjä verkkopalveluja sekä kaikille avoimia yritys- ja henkilötietopalveluja.

Jouni Muhonen

Liiketoimintajohtaja Henkilöasiakastieto +358 10 270 7408