Liiallinen juominen ja wc:ssä käynti saattavat haitata virtsarakon normaalia toimintaa

Lehdistötiedote  •  2011-09-26 14:32 EEST

Yliaktiivisesta rakosta ja siihen usein liittyvästä virtsankarkailuista kärsii yli 330 000 suomalaista aikuista. Virtsarakon normaalia toimintaa voivat häiritä myös opitut, väärät käyttäytymismallit, kuten liiallinen veden juominen ja jatkuva wc:ssä käyminen. Naisilla on virtsarakon ongelmia miehiä useammin. Myös nuoret naiset voivat kärsiä oireista, vaikka vaivat ovat tyypillisempiä vanhemmissa ikäryhmissä. Virtsankarkailu ei kuitenkaan ole luonnollinen osa ikääntymistä, eikä vaivoista kannata kärsiä turhaan.

Virtsarakon yliaktiivisuuteen ja virtsankarkailuun vaikuttavat monet tekijät. Taajaan wc:ssä käyminen ja liiallinen juominen saattavat osaltaan lisätä rakon aktiivisuutta, sillä rakko tottuu jatkuvaan tyhjennykseen, jolloin se pienenee. Jos lapset opettaa käymään wc:ssä varmuuden vuoksi, tapa voi seurata aikuisiälle, jolloin wc:ssä tulee käytyä esimerkiksi aina ennen ulos lähtemistä tai automatkaa.

– Aina tilaisuuden tullen ei kannata käydä wc:ssä, sillä rakon opettaminen väärään toimintamalliin ei ole hyväksi. Myös liioitellun runsasta veden juomista tulisi välttää. Suomessakin veden juomisesta on tullut trendikästä, mutta pohjoisessa ilmastossa hikoillaan vähän, eikä ylenpalttiselle veden kulutukselle ole perusteita. Nestetankkauksesta täytyy tietysti huolehtia, mutta aikuiselle riittää normaalisti 1,5–2 litraa nestettä vuorokaudessa, Helsingin yliopistollisen keskussairaalan gynekologi Tomi Mikkola korostaa.

Virtsankarkailu ei ole normaali osa vanhenemista

Yliaktiiviseen rakkoon vaikuttavat myös ikääntymisestä johtuvat keskushermoston muutokset ja rakon kudoksien ikämuutokset. Lisäksi kehon estrogeenin tuotannon väheneminen tai loppuminen saattaa aiheuttaa virtsarakon ongelmia, minkä vuoksi naiset voivat kärsiä yliaktiivisesta rakosta vaihdevuosien seurauksena. Usein ajatellaan, että pidätysvaikeudet kuuluvat luonnollisena osana vanhenemiseen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan vaivoihin kannattaa hakea apua.

– Hoitoon kannattaa ehdottomasti hakeutua, jotta lääkärissä voidaan selvittää, minkä tyyppisistä rakon ongelmista on kyse. Näin voidaan löytää jokaiselle potilaalle parhaiten sopiva hoitomuoto. Suomessa naiset hakeutuvatkin melko aktiivisesti lääkäriin ja uskaltavat puhua ongelmistaan tullessaan gynekologin vastaanotolle. Meillä pystytään onneksi jo keskustelemaan vaikeistakin aiheista, kuten gynekologisista sairauksista tai yliaktiivisesta rakosta, Mikkola pohtii.

Virtsa karkaa ponnistaessa tai pakonomaisesti

Noin kolmasosalla yliaktiivisesta rakosta kärsivistä esiintyy myös virtsankarkailua. Elimistössä syy yliaktiiviseen rakkoon on rakon, sulkijalihasjärjestelmän ja aivojen välisen hermostollisen säätelyn häiriö. Tällöin rakkolihas supistelee riippumatta siitä, onko rakko täynnä vai ei. Odottamatta iskevää, voimakasta virtaamispakkoa kutsutaan pakkoinkontinenssiksi. Naiset kärsivät miehiä useammin myös ponnistusinkontinenssista, jossa virtsaa karkaa yleensä pieniä määriä rasituksen yhteydessä, esimerkiksi urheillessa tai yskiessä. Naisilla raskaus saattaa heikentää virtsarakkoa, virtsaputkea tukevia lihaksia ja sidekudosta. Useilla potilailla esiintyy niin kutsuttua sekainkontinenssa eli inkontinenssin molempia muotoja.

Apua virtsankarkailuun voi saada sekä rakkoa harjoittamalla että lantiopohjalihasten treenauksella, jonka avulla kyky hallita virtsarakkoa paranee. Virtsarakon ongelmia voidaan hoitaa myös lääkkeillä, jolloin lääkehoitoon voidaan yhdistää lantiopohjalihasten harjoittamista. Elintavoista huolehtiminen on tärkeää – esimerkiksi tupakointi ja ylipaino saattavat pahentaa virtsarakon vaivoista kärsivän tilannetta. Lisätietoja yliaktiivisen rakon ongelmista löytyy osoitteesta www.virtsarakko.fi.

Lisätiedot

Astellas Pharma, avainasiakaspäällikkö Hannu Huuhka, puh. 050 500 3161, hannu.huuhka@fi.astellas.com

www.virtsarakko.fi

Astellas on kansainvälinen lääkeyhtiö, joka tekee tutkimus- ja kehitystyötä urologian, elinsiirtojen, infektioiden, kivunhallinnan, dermatologian ja onkologian alalla. Astellas työllistää noin 15 000 henkeä eri puolilla maailmaa ja sen tavoitteena on parantaa ihmisten elämänlaatua tarjoamalla innovatiivisia ja luotettavia lääkkeitä ja tuotteita. Pohjoismaissa Astellasilla on noin 130 työntekijää. Tanskassa Kööpenhaminassa sijaitseva pääkonttori vastaa Pohjoismaiden myynnistä, markkinoinnista, hallinnosta ja kliinisestä tutkimuksesta.

PDF-tiedosto

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom