Tiedote -

Ministeri Paatero Asuntomessujen avajaisissa: ”Täällä tiivistyy paljon suomalaisen asumisen ja yhdyskuntien kehittymisen historiaa, nykykuvaa ja tulevaisuutta”

Asuntomessut Kouvolassa avattiin tänään perjantaina 12.7.2019. Avajaisia vietettiin Asuntomessujen AsukasAreenalla aamupäivällä. Avajaiset juonsi MTV:n uutisankkuri Jaakko Loikkanen ja avaussanat lausui Karjalan prikaatin komentaja, prikaatinkenraali Pasi Välimäki. Avaussanojen jälkeen Asuntomessut avasi kunta- ja omistajaohjausministeri Sirpa Paatero.

Alueen historia kasarmialueena nousi esille erityisesti Välimäen avaussanoissa.

- Sotilaan näkökulmasta tällä alueella kytkeytyy hyvällä tavalla nykyisyys ja tulevaisuus. Täällä on 1900-luvun alun arkkitehtuuria, funkkista ja 2010-luvun lopun modernia asumista. Voisi sanoa, että tässä on sadan vuoden kattaus arkkitehtuuria kaakon kulmalla, Välimäki lausui.

Alueen historiaan kiinnittyi myös ministeri Paatero puheessaan.

- Asuntomessujen pitkän historian ketjuun on saatu Kouvolassa uusi asumisen monimuotoisuutta kuvaava rengas, jossa on esillä peruskorjauksen, palveluasumisen, pientaloasumisen ja rivitaloasumisen kohteita monipuolisella tavalla. Huomionarvoista on myös se, että Pioneeripuiston aluetta on täydennysrakennettu vanhaa kunnioittaen ja ympäröivän luonnon ehdoilla. Täällä uudet ja yli sata vuotta vanhat rakennukset seisovat rintarinnan, Paatero totesi.

Paatero nosti esille Kouvolassa kaupungin vahvan panostuksen asumisen kehittämiseen alueella.

- Korian valinta messualueeksi viestii siitä, että kuntaliitoksen jälkeen ei ole keskitytty vain ”vanhan” Kouvolan kehittämiseen, vaan kaupunki panostaa yhtä lailla myös muiden yhdistyneiden kuntien tulevaisuuteen. Elimäen kunta oli varuskunnan lakkauttamisen jälkeen panostanut jo vuosikausia määrätietoisesti alueen kehittämiseen. Alueen kuntien yhdistyminen toi tähän työhön ”leveämmät” hartiat ja uutta vauhtia. Kehitystyö huipentuu nyt avattavien Asuntomessujen myötä.

Virallisten avaussanojen ja avajaispuheen jälkeen Asuntomessujen avajaisissa pidettiin myös SuomiAreena Goes Asuntomessut -keskustelutilaisuus, jossa aiheina olivat alueiden käyttötarkoituksen muutokset Suomessa, rohkeus tehdä asioita sekä tulevaisuuden asuminen. Jaakko Loikkasen johdolla asiasta olivat keskustelemassa Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Anna Tapio, Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka, kouvolalainen kansanedustaja Ville Kaunisto sekä kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

- Rakennetun ympäristön kierrättäminen ja uudelleen käyttäminen on kiertotaloutta parhaimmillaan, totesi Timo Reina keskustelun avauksessa Kouvolan messualueen luonteesta.

- Tänne on syntynyt yli 50 uutta kotia kouvolalaisille ja alueen yrityksille tulee 10 miljoonan euron tulot kesän aikana, kiteytti kaupunginjohtaja Marita Toikka Asuntomessujen vaikutuksesta kaupungille.

- Kouvolassa on paljon hyviä puolia, kuten ihmisten välittömyys ja halua auttaa. Jos jotain toisin vanhasta kotikaupungistani Turusta tänne niin se olisi itsevarmuus, kouvolalaistunut Ville Kaunisto tiivisti.

Tulevaisuuden asumisesta keskusteltaessa asumisen palvelut ja nuorten ajatukset asumisesta olivat keskustelun keskiössä.

- Ei ole yhtä suomalaista asumisen unelmaa. Vaatimustaso kasvaa koko ajan ja ihmisillä on erilaisia tarpeita asumiseensa. Jos yhden asia nuorten ajatuksista nostaa esille, niin se on nuorten huoli ympäristöstä, Anna Tapio pohti.

Koko SuomiAreena goes Asuntomessut -keskustelun tallenteen avajaispuheineen voi katsoa jälkikäteen MTV.fi-palvelusta >>

Asuntomessut Kouvolassa avoinna 11. elokuuta asti joka päivä klo 10-18.

• Rakentaminen, kiinteistö

Osuuskunta Suomen Asuntomessut toimii paremman asumisen puolesta, vuoden ympäri. Tuomme asukkaan näkökulman mukaan asumiseen liittyviin keskusteluihin, olipa kyse sitten rakentamisesta, asumisen kustannuksista, palveluista tai liikkumisesta. Meillä on katse vankasti tulevaisuudessa: pohdimme, miten suuret megatrendit, kuten kaupungistuminen tai teknologinen kehitys muuttavat asumista. Haluamme ymmärtää, miten ihmiset haluavat asua. Tulevaisuudessa Osuuskunta Suomen Asuntomessuihin törmää uudenlaisissa keskusteluissa ja tapahtumissa.

Berit Virtanen-Thewlis

Lehdistön yhteyshenkilö Viestintäpäällikkö Viestintä, PR, media, markkinointiviestintä +358 40 5114460

Johanna Kaunisto

Lehdistön yhteyshenkilö Tiedottaja Viestintä, tiedotus, media +358 40 314 2003