Atrialainen joulupöytä on valmiiksi katettu

Atrialla valmistautuminen joulusesonkiin aloitettiin jo varhain syksyllä, jotta voisimme tarjota kotimaista ruokaa suomalaisiin juhlapöytiin. Kiireisen juhlavalmistelijan avuksi Atrialla kehitellään nopeasti ja helposti valmistuvia uutuuksia perinteitä kunnioittaen. Yksi tärkeimmistä jouluperinteistä on kuitenkin kotimainen kinkku, juhlapöydän kunkku!

Suomalaiset arvostavat perinteitä joulupöydän tarjoiluissa, eivätkä kulutustottumukset ole muuttuneet merkittävästi vuosien saatossa. Kotimainen kinkku säilyttää asemansa. Lihatiedotuksen teettämän tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta aikoo tänäkin jouluna syödä kinkkua. Innokkaimpia kinkunsyöjiä ovat miehet ja yli 45-vuotiaat. (Lähde: Kantar TNS Agri Oy / Lihatiedotus 2017)

Pakastettujen joulukinkkujen valmistus aloitetaan Atrialla jo ajoissa, tuoresuolattuja kinkkujen tuotanto lähtee käyntiin itsenäisyyspäivän tienoilla ja niiden tekemistä jatketaan jouluviikolle saakka. Atrialta lähtee myyntiin lähes 3 miljoonaa joulukinkkua, joko pakasteena, tuoresuolattuna tai kypsänä.

Atrian Potkallinen Juhlakinkku ylivoimaisesti suosituin

Atrian seitsemän kilon potkallinen juhlakinkku on aiempien vuosien tapaan edelleen ylivoimaisesti suosituin. Atria Perhetilan joulukinkut ovat jäljitettävissä tuottajatilalle saakka. Tämän joulun uutuus Atria Viljaporsaan Mestarin Kinkku n. 3,5 kgon perinteistä pienempi pakastekinkku pienempien talouksien joulupöytään. Helpoin keino välttää joulukiireitä on hankkia Atrian Perinteisesti Kypsennetty ja Siivutettu Joulukinkku n.1,2 kg, joka on valmistettu kokonaisesta paistista murean kypsäksi.

Kinkunpaistopäivystys Atrian Facebookissa

Kinkunpaisto on joka jouluinen haaste kotikokkaajalle, mutta ei hätää. Atrian kotisivuilta (www.atria.fi/joulukinkku) löytyy tarkat ohjeet joulupöydän kunkun valmistukseen aina kuorruttamiseen saakka.

Jos jouluvalmistelut jäävät viime tippaan, kinkku unohtuu kauppaan ja tuoreita ei ole enää saatavilla seuraavalla ohjeella joulu pelastuu: Pidä jäistä kinkkua vedessä hetki, jotta saat irrotettua pakkauksen ja potkasuojuksen. Kypsennä kinkkua 100 °C uunissa pari tuntia, kunnes saat lihalämpömittarin paikoilleen. Varaa paistoaikaa tuplasti sulaan kinkkuun verrattuna. Kypsennä 100 °C kunnes kinkun sisälämpötila on 77-80 °C.

Joulun aatonaattona 23.12. vietetään Atrian Facebookissa jo perinteeksi muodostuneita kinkunpaistovalvojaisia. Tänä vuonna Atria Mestari Jarmo "Jame" Ritvanen antaa vinkkejä kinkunpaistajille ja valvoo klo 18 alkaen ainakin klo 23 saakka.

Mitä tehdä kinkun paistinrasvalle?

Kinkun paistamisen yhteydessä kotitalouksiin syntyy valtaisa määrä rasvajätettä. Putkiston tukkeutumisen välttämiseksi paistinrasvoja ei missään nimessä saa kaataa viemäriin.

Atria on mukana valtakunnallisessa Kinkkutemppu-yhteisprojektissa. Kinkkutempun tavoitteena on kerätä ja kierrättää 100 000 kotitalouden kinkun paistinrasvat, joista valmistetaan uusiutuvaa dieseliä. Kinkkutemppuun osallistuminen on helppoa, sillä keräyspaikkoja on noin 150 ympäri Suomea, mukana mm. kaikki Suomen K-Citymarketit. Keräysaika on 20.12.2017–4.1.2018. Kinkkutempun tuotto lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.
Lue lisää: www.kinkkutemppu.fi

• Jari Leija, varatoimitusjohtaja, Atria Suomi, puh. 040 5597213, jari.leija@atria.com
  • www.atria.fi/joulu

• liha
  • sesonki
  • joulukinkku
  • ruoka & tuotteet

Atria on Pohjoismaiden, Venäjän ja Viron johtavia liha- ja ruoka-alan yrityksiä. Olemme asiakkaidemme, henkilöstömme ja omistajiemme arvostama yli 110-vuotias yritys. Yrityksemme uusiutuminen ja kasvu perustuvat erinomaiseen kaupalliseen osaamiseen, tehokkaaseen toimintaan ja yhtenäiseen, kestävää menestystä arvostavaan toimintatapaan.

Päätuotteemme, Hyvä Ruoka, tuottaa paremman mielen ja kestävää arvoa kaikille sidosryhmillemme. Hyvä ruokamme on vastuullisesti ja eettisesti tuotettua, ravitsevaa ja turvallista. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli noin 1,35 miljardia euroa ja palveluksemme oli noin 4 315 liha- ja ruoka-alan osaajaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Venäjällä ja Virossa. Atria Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä vuodesta 1994 lähtien.

www.atria.com