Eurooppalainen hyvinvointipalkinto Atria Sika -ketjuun

EU PiG on euroopanlaajuinen verkosto, jonka tarkoituksena on viedä parhaita käytäntöjä eurooppalaisilta sikatiloilta toisille. Hyvien käytäntöjen esiin nostamiseksi verkoston EU PiG Grand Prix -kilpailussa palkitaan sikatilojen parhaita käytäntöjä eri puolilta Eurooppaa.

Ilmajokinen Sikanan tila edusti kilpailussa suomalaisia sikatiloja. Vuonna 2006 rakennettu sikala on toimintatavoiltaan ns. tavallinen suomalainen tila, jossa eläinten hyvinvointiin ja hoitoon panostetaan, kuten muillakin Atria Sika -ketjun tiloilla. "Me edustimme kisassa kaikkia hyvin eläimensä hoitavia, ammatistaan ylpeitä tuottajia. Palkinto kuuluukin sitä myöten meille kaikille", tilan isäntä Markku Puska toteaa.

Sikanan tila sai palkinnon "tail docking" -sarjassa, jossa etsitään parhaita käytäntöjä sikojen hännän purennan ehkäisyyn. Sikojen häntien typistäminen on koko EU:ssa kiellettyä, mutta vain Suomessa ja Ruotsissa sikoja kasvatetaan ilman rutiininomaista häntien typistämistä. Hännänpurenta on häiriökäyttäytymistä ja oire sikojen kokemasta stressistä. "Hännänpurentaan vaikuttavat erityisesti sikojen olosuhteet: tila, ruokinta, ilmanvaihto, virikkeet ja karsinoiden suunnittelu", Atria Sika -eläinlääkäri Taneli Tirkkonen kertoo ja muistuttaa, että näiden asioiden eteen tehdään Atria Sika -ketjun sikatiloilla päivittäin töitä. "Hännänpurennan esiintymistä seurataan myös teurastamolla, ja luvut ovat erittäin matalia", hän toteaa.

"Hännänpurenta ja sen aiheuttamat tulehdukset ovat yksi yleisimpiä syitä antibioottihoidoille. Kun hännänpurenta on meillä erittäin alhaisella tasolla, ei ole juuri lääkintätarvettakaan", Tirkkonen jatkaa. Antibioottiresistenssin lisääntyminen lisää keskustelua antibioottien ylenmääräisestä käytöstä. Eläinten hyvät olosuhteet näkyvät suoraan lääkintämäärissä - meillä Suomessa on syytä olla asiasta ylpeitä!

Sikanan tila, Tiina Puska, p. 040 681 2848
- Atria Sika -eläinlääkäri Taneli Tirkkonen, p. 040 744 2696

Atria on Pohjoismaiden, Venäjän ja Viron johtavia liha- ja ruoka-alan yrityksiä. Olemme asiakkaidemme, henkilöstömme ja omistajiemme arvostama yli 110-vuotias yritys. Yrityksemme uusiutuminen ja kasvu perustuvat erinomaiseen kaupalliseen osaamiseen, tehokkaaseen toimintaan ja yhtenäiseen, kestävää menestystä arvostavaan toimintatapaan.

Päätuotteemme, Hyvä Ruoka, tuottaa paremman mielen ja kestävää arvoa kaikille sidosryhmillemme. Hyvä ruokamme on vastuullisesti ja eettisesti tuotettua, ravitsevaa ja turvallista. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli noin 1,35 miljardia euroa ja palveluksemme oli noin 4 315 liha- ja ruoka-alan osaajaa Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Venäjällä ja Virossa. Atria Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä vuodesta 1994 lähtien.

• liha
  • alkutuotanto