Etera

Stefan Björkmanin blogi: Ajatuksia ajasta ja rahasta

Blogikirjoitus   •   Syys 04, 2014 17:04 EEST

Useimmilla asioilla on oma rytminsä, jonka kokemuksesta oppii. Uskon, että meillä kaikilla on huonoja kokemuksia siitä, kun väkisin yritetään vääntää jotain asiaa vääriin aikaraameihin. Toisaalta toimiva rytmitys voi olla iso ilo.

Mukana arjessa

Palveluntarjoajana osallistumme Eterassa asiakkaidemme arkeen. Emme ole pääroolissa, vaan tukemassa. Siksi on tärkeää, että muotoilemme omat tekemisemme asiakkaiden rytmiin sopivaksi. Emme saa yllättäen putkahtaa kulman takaa paikalle vaatimaan huomiota, vaan meidän on osattava mukautua.

Jotta onnistuisimme tässä, on olennaista että tunnemme asiakkaamme. Se vaati kiinnostusta ja keskusteluja sekä ehkä olennaisinta – yhteistyötä talon sisällä. Vasemman käden on luonnollisesti tiedettävä mitä oikea käsi tekee, mutta myös mitä se tietää ja suunnittelee.

Tähän auttavat tietenkin järjestelmät ja tekniikka. Mutta eniten kuitenkin ihmisten välinen päivittäinen keskustelu. Uudistamme Eterassa toimintaamme, ja uudet järjestelmämme ja tilaratkaisumme suunnitellaan varta vasten tukemaan ammattilaistemme yhteistyötä.

Kerralla kuntoon kustannustehokkaasti

Yllä oleva ei tietenkään tarkoita, että unohtaisimme toisen tärkeän asian eli rahan. Useimmiten nämä kaksi asiaa, aika ja raha, eivät ole ristiriidassa vaan toistensa parhaita kavereita.

Jos asia hoituu kerralla kuntoon sujuvasti, niin yleensä tämä on kustannustehokastakin.

Kuukausirytmissä

Kuukausi on luonteva ja tehokas tapa rytmittää aikaa – ja rahaa. Valtaosa Eteran asiakkaista toimii palkanmaksussa kuukausilogiikalla. Valtaosa hoitaa myös työeläkevakuuttamisen kuukausittain. Tähän olemme mukautuneet uusia perusjärjestelmiämme myöten. Meillä on hyvä alusta, josta voimme jalostaa entistä parempaa palvelua.

Kuukausirytmi sopii muuallekin. Olemme päättäneet, että kerromme nyt myös omista tekemisistämme, sijoitustuoton muodossa, kuukausittain. Toki sijoitamme pidemmällä aikajänteellä, mutta se ei ole syy olla kertomatta vähän useammin missä mennään. Sijoittaminenkin on arjen työtä, ei kvartaaliteatteria.

Tarjoamme myös suhdannetietoa kuukausittain: päivitämme vastaisuudessa verkkosivullemme ajantasaisen suhdannetiedon, Etera-indeksin kuukausittain. Yrityksille ja yrittäjille kaikki apu suhdanteiden ennustamiseen on varmasti tervetullutta. Jos omalta osaltamme voimme olla avuksi ja tuoda lisävalaistusta ja edes hieman auttaa päätöksentekoa, meidän tulee se tehdä.

Stefan Björkman