Pilgrim Oy

Content is the King, vai kuinka se menikään?

Blogikirjoitus   •   Maalis 07, 2012 19:29 EET

Täällä Yhdysvalloissa käy kova pörinä sosiaalisen median ympärillä. Epäilijöiden äänet ovat hukkuneet jo aikaa sitten, ja kaikki haluavat osansa koreasta kakusta. Uusia yrittäjiä tulee tiuhaan tahtiin samalla, kun vanhat kehäketut päivittävät kilvan osaamistaan uusille alustoille sopivaksi. Pelin henki on kylmä: joko opit uutta, tai putoat kilpailusta.

Tutkimusyhtiö Nielsenin tekemän tutkimuksen mukaan 80 prosenttia amerikkalaisista käyttää sosiaalisia medioita. Facebookissa vieraillaan ahkerammin kuin millään muulla nettisivustolla. Tulos ei liene mitenkään yllättävä, ja täällä ollaan sitä mieltä, että yhdelläkään yrityksellä ei ole varaa jättäytyä tästä pois. Yritykset palkkaavatkin kilvan sosiaalisen median strategeja, ja esimerkiksi autovalmistaja Fordin myynti on lähtenyt aivan uuteen nousuun onnistuneiden sosiaalisen median kampanjoiden myötä. Luvut ovat vaikuttavat myös uusimman Social Media Marketing  –tutkimuksen mukaan: 72 prosenttia sosiaalista mediaa yli kolme vuotta käyttäneistä yrityksistä on saanut sen avulla uusia asiakkuuksia.

Innovaatioissa ei sinänsä ole mitään merkillistä, ovathan ne osa ihmiskunnan kehityskulkua. Olin opiskelutovereistani kärkijoukossa hankkimassa kännykkää, siis sellaista vyötäröllä kuljetettavaa, seeprakuorista laatikkoa, jossa oli vedettävä antenni. Tänä päivänä kapistuksia löytynee vielä muutama Nokian pääkonttorin museotilasta. Ensimmäisinä viestintätoimistovuosinani tiedotteita lähetettiin faksilla, ja toimittajakollega muistaa vielä ajan ennen sähköpostia, jolloin toimituksiin soitettiin ulkomaiden juttuideat vastapuheluina.

Veikkaan, että sosiaalisen median kanssa käy samoin. Juuri nyt infoähky sekä lähes päivittäin markkinoille tulevien uusien sovellusten ja laitteiden tulva saa viestintä- ja markkinointiväen päät vähintäänkin pyörälle. Viiden tai kymmenen vuoden päästä tämä kaaos lienee jo osa arkipäivää, tai olemme ainakin oppineet suunnistamaan siinä. Toisaalta juuri kukaan ei varmaankaan muista aikaa ennen Facebookia, Twitteriä, Pinterestiä tai Google plussaa. Tai mitä ne silloin ovatkaan.

Sosiaaliset mediat avaavat mahdollisuuksia, mutta viestinnän perusperiaatteet eivät muutu uusien välineiden tai kanavien myötä. Kohdeyleisön, olipa se sitten median edustaja, asiakas tai yhteistyökumppani kysymys kuuluu edelleenkin: ”Mitä saan siitä, että seuraan sinua? Tai tykkään Facebookissa?” Hyvä tarina on edelleen hyvä tarina välineestä riippumatta, ja valtavassa tietotulvassa sisällön rooli korostuu entisestään. Olennainen kysymys kuuluukin, kuinka sisältö tavoittaa parhaiten kohdeyleisönsä jatkuvasti uusiutuvassa mediakentässä? Ala on vielä suhteellisen uusi ja käytännöiltään elävä. Yritysten onnistumiset sekä epäonnistumiset jäävät elämään omaa elämäänsä bittiavaruudessa aina kyllästymiseen saakka. Palaan näihin sekä muihin kiehtoviin aiheisiin tarkemmin myöhemmissä kirjoituksissa.

Lisätietoa tutkimuksista:

Blogin kirjoittaja, toimittaja ja viestintäkonsultti Johanna Penttilä tutkii mediaa, viestintää, markkinointia ja uusia ilmiöitä aurinkoisesta Kaliforniasta käsin. Viikoittain ilmestyvässä kirjoitussarjassa pohditaan näitä aihepiirejä käytännön esimerkein ja ajankohtaisilla ilmiöillä maustettuna.