DataCenter Finland Oy

Datan turvaaminen uhattuna?

Blogikirjoitus   •   Touko 21, 2014 13:00 EEST

Kirjoittaja: Eero Peltola

Yhdysvaltalaistuomari teki hiljattain päätöksen, jonka mukaan Microsoftin pitää luovuttaa asiakkaastaan tietoa amerikkalaisviranomaisille Irlannin Dublinissa sijaitsevilta palvelimilta. Yllättävintä tässä kaikessa oli kuitenkin se, että tieto päätöksestä tuli julkisuuteen. Vaikka kyse on vain jäävuoren huipusta, voidaan silti puhua merkittävästä ennakkotapauksesta joka herättää monet pohtimaan missä dataa ja sähköposteja säilytetään.

Microsoftilla ei liene muuta vaihtoehtoa kuin luovuttaa asiakkaansa tietoja viranomaisten käyttöön.

Johtavat amerikkalaiset it-yhtiöt ovat olleet varpaillaan maineensa menettämisestä. Tietoviikko uutisoi eilen Ciscon pääjohtajan lähestyneen presidentti Obamaa kirjeellä, jossa hän korosti NSA:n vakoilun heikentävän amerikkalaisten it-yhtiöiden mainetta ja liiketoimintaa. Taloussanomien eilisen uutisen mukaan Saksassa tilataan julkisia it-hankintoja vain yhtiöiltä, joilla ei ole velvoitteita luovuttaa tietoja ulkomaisille tiedusteluviranomaisille.

Moni suomalaisyritys on päätynyt ostamaan esimerkiksi Office 365 -pilvipalvelun sijaan sähköpostiratkaisunsa yksityisestä pilvestä tuotettavalta palvelimelta. Syyksi on kerrottu huoli datan urkinnasta.

Datan turvaaminen on globaali haaste, eikä urkinnalta voi sataprosenttisen varmasti välttyä missään. Suomessa sijaitsevissa korkealuokkaisissa konesaliympäristöissä ja suojatuin tietoliikenneyhteyksin voidaan kuitenkin nostaa kynnys urkinnalle niin korkealle tasolle, ettei sitä kannata yrittää.

Ei siis ole ihme, että venäläisyritys Yandex rakennuttaa Mätsälään suurta konesalia. Helsinkiin kaavaillaan jopa 100.000 neliömetrin suuruisia palvelintiloja. Microsoft pohtii Ylen uutisoinnin mukaan myös uuden konesalin rakentamista Suomeen. Kysymys kuuluu: Voiko ulkomainen tuomari määrätä yrityksesi tietoja luovutettavaksi myös Suomesta?

Kirjoittaja on DataCenterin tekninen asiantuntija.