Nordic Morning

Digitaalisia jalanjälkiä päiväkirjassani

Blogikirjoitus   •   Touko 30, 2014 12:22 EEST

20.4.2012
Tänään ymmärsin, että tulen näkemään päivän, jolloin paperia ei enää käytetä viestinnässä. Käytin ensimmäistä kertaa iPadia. Laitteen helppokäyttöisyys, käytännöllisyys ja nopeus tekivät vaikutuksen. Samalla kertaa ymmärsin myös, että kyseessä on vasta ensimmäisen laitesukupolven versio. Tulevaisuudessa tämäkin laite tulee näyttämään kömpelöltä, raskaalta ja rajoittuneelta.

24.12.2013
Perheeseen hankittiin toinen iPad. Kukapa muu sen olisi tuonut kuin joulupukki? Samalla hetkellä vaimo siirtyi perinteisten kirjojen lukijasta eKirjojen lukijaksi. Työmatkat taittuvat jatkossa eKirjoja lukien. Ei kuulemma tarvitse enää huolehtia siitä, mitä tekee luetuilla kirjoilla. Itse olen hieman hitaampi muuttamaan käyttötottumuksiani. Verkkomedian käyttö on kylläkin syrjäyttänyt TV:n katseluni lähes kokonaan, mutta luen edelleen päivittäin sanomalehtiä, aikakauslehtiä ja kirjoja. Olen valmis maksamaan ylimääräistä perinteisten medioiden hitaasta tiedonvälityksestä. Tottumuksen lisäksi asiaan vaikuttaa se, että koen vielä niiden tuottaman sisällön verkkomediaa syventäväksi. Olen kylläkin hyvin tietoinen siitä, että tilanne saattaa muuttua nopeasti.

14.4.2014
Työpalaveri digitaalisesta jalanjäljestä. Kaikille on ollut itsestään selvää, että median käytön muutokset ravistelevat toimialaamme. Muutos on vasta alussa. Tämä muutos täytyy jatkossa huomioida myös vastuullisuusraportoinnissa. Enää ei riitä, että raportoimme ympäristöasioista raaka-aineiden käyttöä, jätemääriä tai energian käyttöä. Median digitalisoitumisen myötä ympäristövaikutukset siirtyvät muualle, kauemmas meidän omasta lähiympäristöstä. Digitalisoituminen ei välttämättä vähennä ympäristövaikutuksia, mutta se tekee ympäristövaikutusten arvioinnista oleellisesti monimutkaisempaa.

Ennen palaveria keräsin hieman taustatietoa. Internetin hiilijalanjäljen arvioitiin vuonna 2010 olevan noin 300 miljoonaa tonnia CO2. Tämä on noin kuusi kertaa Suomen hiilijalanjälki. Sähköpostin käyttäjän vuotuinen hiilijalanjälki vastaa keskimäärin 300 kilometrin automatkaa. Vuosittain lähetettyjen 60 triljoonan spam-viestin hiilijalanjälki on 20 miljoonaa tonnia CO2. Vuonna 2011 maailmassa oli noin 500.000 palvelinkeskusta, joista valtaosa käytti hiilivoimaa energianlähteenään. Yksinomaan Yhdysvaltojen palvelinkeskusten hiilijalanjälki oli suurempi kuin Argentiinan tai Alankomaiden valtioiden. Digitaalisen jalanjäljen selvittämisessä tuntui olevan järkeä.

Vastuullisuusasiat edellyttävät läpinäkyvyyttä. Kun liikevaihdostamme yli 70 prosenttia tulee digitaalisen ja monikanavaisen viestinnän palveluista, ympäristöraportoinnin rajaaminen vain fyysisiin tuotteisiin alkoi tuntua vanhanaikaiselta.

Totesimme, että haluamme olla viestinnän alan edelläkävijöitä myös digitaalisen jalanjäljen kartoittamisessa.

Tunnistimme digitaalisessa jalanjäljessä kolme eri tasoa: (1) meidän hallinnassamme oleva digitaalinen infrastruktuuri, (2) meidän ja sidosryhmiemme välinen viestintä digitaalisissa kanavissa sekä (3) meidän asiakkaille tuottamien digitaalisten palveluiden aikaansaama digitaalinen viestintä.

Hyvin nopeasti jouduimme kuitenkin myöntämään, että tämän kaiken tiedon kerääminen ja vuosittainen raportointi on meille ainakin tässä vaiheessa liian suuri urakka. Päätimme kuitenkin aloittaa työn ja lisätä vuoden 2014 vastuullisuusraporttiin joitakin digitaalista jalanjälkeämme kuvaavia tunnuslukuja. Uusi mielenkiintoinen matka oli näin alkanut.

25.4.2014
Klikkicom saa WWF:n Green Office -sertifikaatin. Olen ollut mukana hankkeessa ja tutustunut samalla yrityskulttuuriin, jossa hyödynnetään täysimääräisesti nykyaikaista teknologiaa sekä omassa toimistossa että asiakkaille tarjottavissa palveluissa. Modernissa yrityksessä ja nuoren henkilöstön keskuudessa ympäristöasioiden huomiointi on itsestään selvyys. Paperiton konttori ei Klikissä ole vitsi vaan luonnollista arkipäivää. Tulostinta käytetään ainoastaan sopimuspapereiden tulostamiseen. Niillä sopimuksilla useimmiten leikataan paperin käyttöä asiakasyritysten markkinointibudjeteista.

Klikin tuottama Allways On -markkinointi ei ole riippuvainen asiakasrekistereistä, jakelunopeuksista tai lähetysajoista. Se riippuu potentiaalisten asiakkaiden digitaalisista jalanjäljistä – jalanjäljistä, joiden määrä kasvaa eksponentiaalisesti. Nämä jalanjäljet kertovat asiakkaasta paljon enemmän kuin perinteiset asiakasrekisterit. Niiden hyödyntämisessä ollaan vasta alkutaipaleella.

Digitaaliset jalanjäljet eivät kuitenkaan synny tyhjästä. Niiden tuottamiseen tarvitaan energiaa, päätelaitteita, verkkoa ja palvelimia. Jokainen digitaalinen jalanjälki kuormittaa ympäristöä. Tiedämme, että digitaalisten jalanjälkien lukumäärä tulee kasvamaan. Työskennelkäämme siis sen eteen, että samalla digitaalisen jalanjäljen koko pienenee. Meidän vastuullamme on, että jatkossa digitaalisessa maailmassa voi kulkea keveämmin askelin.