Pilgrim Oy

Hämärän rajamailla mediaviidakossa

Blogikirjoitus  •  2012-03-15 19:14 EET

Oman, ansaitun ja ostetun median rajamailla keikkuu täällä Yhdysvalloissa eräänlainen hämärä välimuoto. Kyse on paikallisten, kaupallisten radiokanavien taitavasti juontoihin sisällytetyistä tuote- ja palvelupuffauksista. Juoni etenee kutakuinkin näin: Toimittaja juttelee niitä näitä studiossa kollegojensa kanssa ja johdattelee keskustelun laihduttamiseen, mikäs sen sopivampi aihe kesän kynnyksellä yhä painavammalle kansakunnalle. Toimittaja kertoo laihtuneensa kymmenen kiloa Medifast-painonhallintaohjelman avulla ja mainitsee, kuinka hyvää palvelua ja mukavia ihmisiä Mission Valleyn Medifast-keskuksessa on. Toimittajat pohtivat yhdessä lomien jälkeistä painoproblematiikkaa ja keskustelevat siitä, kuinka mukavalta tuntuu taas mahtua vanhoihin vaatteisiin. Ohjelman sponsoria ei juonnossa mainita, mutta sattumasta ei kuitenkaan ole kyse. Tämä selviää viimeistään, kun kuulee samansuuntaisen ”juonnon” kolmannen kerran viikon sisällä.

Kyse on taitavasti osaksi radiojuontoja ujutetusta, maksetusta mainonnasta. Ohjelmaan sijoitetut, perinteiset mainokset ovat aivan erikseen, ja ne on kuuntelijan helppoa erottaa toimituksellisesta sisällöstä. Yhdysvalloissa tämä ilmiö on osa mainontaa, mutta se on nähtävissä myös Euroopassa ainakin printtimedian puolella. Mainoksia on yhä vaikeampi erottaa lehtien toimituksellisesta sisällöstä siitäkin huolimatta, että ilmoituksen kulmasta voi suurennuslasin kanssa lukea kyseessä olevan maksetun aineiston. Yleisön kannalta kehitys on hieman huolestuttava, vaikka asia riippuukin kontekstista, yleisön odotuksista sekä median lukutaidosta. Ehkä tämä on amerikkalaisille jo tuttu juttu, jota kukaan ei hämmästele. Tai muuten vaan kulutukseen perustuvassa yhteiskunnassa oletusarvona ei ole, että kaupallisen radiokanavan toimittajat olisivat portinvartijoita sanan perinteisessä merkityksessä.

Tätä pohtiessani jäin kuitenkin miettimään ilmiön laajuutta. Jos ilmiö on jo radiossa, olisi yllättävää, jos vastaava puffausta ei olisi käytössä printtimedian puolellakin. Toisaalta tässä kohtaa voi kysyä, että eikö kaikki kannattava liiketoiminta palaudu viime kädessä rahaan. Vastaus lienee, että palautuu. Mutta vaikka kuinka yritän taivutella journalistin eettisiä ohjeita tähän malliin sopivaksi, en onnistu.

Blogin kirjoittaja, toimittaja ja viestintäkonsultti Johanna Penttilä tutkii mediaa, viestintää, markkinointia ja uusia ilmiöitä aurinkoisesta Kaliforniasta käsin. Viikoittain ilmestyvässä kirjoitussarjassa pohditaan näitä aihepiirejä käytännön esimerkein ja ajankohtaisilla ilmiöillä maustettuna.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom