Ayurveda Kari Nokela

Kaphaihminen Ayurvedassa

Blogikirjoitus   •   Marras 08, 2018 10:09 EET

Onko ystäväsi kaphaihminen? Hänellä on todennäköisesti ainakin päärynätyyppistä lihavuutta. Hän puhuu verkkaisesti ja leppoisan filosofisesti. Todenäköisesti hän ei pidä siitä, että ihmisistä yleisesti ottaen puhutaan pahaa. Hän kiinnostuu uusista asioista kovin hitaasti, mutta kerran kiinnostuttuaan ei tätä asiaa koskaan unohda. Hänen elämänsä on kovin rutiininomaista ja yllätyksetöntä. Rahaongelmia ei paljoakaan tule, koska pystyy hyvin suunnittelemaan elämäänsä eteenpäin. Yllätyksettömyydessä ja rutiininomaisuudessa piileekin vaara, että kaphadosha pääsee "hiipimään" hänen kehoonsa. Hänet pitäisi oikein kunnolla "potkaista" hieman pois raiteiltaan silloin tällöin, jotta kapha saisi "kyytiä". Ystävälläsi on todennäköisesti ummetusta ja hidas suolistontoiminta, joten yritä kaikin keinoin houkutella ystäväsi pistämään ruokaansa jauhettua inkivääriä jopa kohtalaisen suuriakin annoksia. Ystävälläsi on tapoihin tottunut toiminta. Yritä saada hänet joskus "pois raiteiltaan" järjestämällä vaikkapa yllätysmatkan kohteeseen, jossa hän ei aiemmin ole käynyt. Minulla on kaphaystävä, joka käy ainakin 6 kertaa vuodessa aina Tallinnassa ja aina jopa saman bussiyhtiön bussilla. Työskentelen nyt hänen houkuttelemiseksi käymään vaikkapa Tukholmassa. Olisihan sekin hänelle uusi kokemus. Inkivääriä olen tarjonnut, mutta torjunta on päällä. On kuitenkin tunnustanut jo syöneensä valmispuuroa, jossa on paljon inkivääriä.