TNT Suomi Oy

Lentorahdin matka on turvallinen ja nopea – käytä kuriiria

Blogikirjoitus   •   Kesä 03, 2014 13:45 EEST

Lentorahti on kätevä ja ongelmaton tapa lähettää paketti määränpäähänsä, mutta tiedätkö mitä lähetykselle matkan varrella tapahtuu?

Lentorahdilla lähetettävät paketit käyvät läpi useita vaiheita ennen päätymistään vastaanottajalle. Kun tilaus on ensin tehty netissä tai asiakaspalvelun avulla, tulee kuriiri noutamaan  oikein paketoidun lähetyksen sovittuna ajankohtana. On hyvä kuitenkin muistaa, että ensimmäistä kertaa pakettia lentorahtina lähetettäessä se tulee jättää auki sisällön tarkistamista varten.

- Kuljettaja tarkistaa noudon yhteydessä ensimmäisen paketin sisällön. Tämä kuuluu turvamääräyksiimme ja koskee kaikkia paketin ensimmäistä kertaa lähettäviä asiakkaitamme, kertoo toimitusjohtaja Åke Blomqvist TNT:ltä.

Sen jälkeen, kun noutoauton kuljettaja on kuitannut lähetyksen, vie kuriiri sen lähimpään TNT:n terminaaliin prosessoitavaksi.

TNT:n käytössä on sen oma suljettu kuljetusverkosto. Asiakkaalta noudettu paketti kuljetetaan TNT:n omassa ajoneuvossa turvavalvottuun terminaaliin, josta se turvatarkastuksen jälkeen lastataan lentokoneeseen erilliseen kuljetusyksikköön pakattuna. Paketti matkaa TNT:n Liegen lentokeskukseen, josta se sitten lähetetään edelleen määränpäähänsä.

Lentorahdin kuljettamiseen käytetään pääasiassa TNT:n käytössä olevia lentokoneita. Määränpäästä riippuen joskus kuitenkin hyödynnetään myös kaupallisten lentoyhtiöiden palveluita, jotka vastaavat paketin turvallisuudesta normaalien ilmailulakien ja –säännösten mukaisesti.

Määränpäässä paketti kuitataan purkamisen jälkeen saapuneeksi kohteeseen. Jos lähetyksen sisältö sitä vaatii, suoritetaan seuraavaksi tuontitullaus. Tämän jälkeen kuriiri lastaa paketin jakeluajoneuvoon ja se jaetaan asiakkaalle tilauksen mukaisesti. Asiakas kuittaa lähetyksen vastaanotetuksi luovutuksen yhteydessä.

Jos paketti on kaikesta huolimatta päässyt matkan aikana kolhiintumaan, tulee siitä ilmoittaa kuljettajalle jo pakettia luovutettaessa, jotta vauriot voidaan merkitä rahtikirjaan. Kuljetuksen aikana vaurioituneesta paketin sisällöstä voi tehdä reklamaation TNT:n omia kanavia pitkin, esimerkiksi asiakas- tai verkkopalvelun kautta.

Lopuksi lentorahdista syntyneet kulut maksetaan laskulla.