atBusiness

Microsoft Office 365:n tulevasta paketoinnista ja hinnoittelusta lisätietoja

Blogikirjoitus   •   Loka 24, 2012 12:03 EEST

Microsoft kertoi viime viikolla lisätietoja uudistuvasta Office 365 –valikoimasta. Marraskuussa uudistuva palvelutarjoama laajenee, lisäten varmasti pienten ja keskisuurten organisaatioiden mielenkiintoa ottaa Office 365 käyttöönsä. Alla lyhyt katsaus tulevaan paketointiin ja hinnoitteluun.

Hinnoissa on hyvä huomioida se, että euromääräisiä hintoja ei vielä ole julkaistu joten artikkelissa viitataan US dollareihin. Eurohinnat julkistetaan tulevien viikkojen aikana.

Office 365 - Mitä uutta siis onkaan tarjolla ja mihin hintaan?

Seuraava kuva kiteyttää palvelupaketoinnin ja hinnoittelun sekä koti- ja kuluttajakäyttöön että yrityksille.

Office 365 oppilaitoksille (Office 365 University)

Microsoft toi kesällä nykyiseen Office 365 -palveluun oppilaitoksille suunnatun palvelupaketin. Perusajatuksena on tarjota henkilökunnan käyttöön vastaavat työkalut kuin isoille yrityksille ja oppilaille palvelu veloituksetta. Lisähintaan opiskelijan on mahdollista hankkia itselleen täysi Office.

Office 365 kotikäyttöön (Office 365 Home Premium)

Kotikäyttäjiä kiinnostaa varmasti Office 365 Home Premium, joka tuo koko perheelle alle $10 kuukausihintaan käyttöön kattavan Office-tuotepaketin, jonka voi ladata viidelle eri koneelle.

Lisäksi SkyDrive saa 20GB lisää tilaa samalla, joten yhteensä käytössä on 27GB. Skypen oston myötä, Microsoft on integroimassa sitä valikoimiinsa. Home Premium antaa käyttäjille 60 minuuttia kansainvälistä soittoaikaa Skypellä, pääasiassa kuitenkin lankapuhelimiin.

Microsoftin hiljattain ennakkomyyntiin tullut Surface RT -tabletti sisältää myös Officen. Tabletin mukana käyttöön saa Office Home & Student 2013 RT -version, joka ei sisällä mm. Outlookia eikä oikeutta kaupalliseen käyttöön ellei käytössä ole Microsoftin pilvipalveluita, esimerkiksi pienille tai keskisuurille tarkoitettu paketti tai volyymilisensointi.

Office 365 pienille yrityksille (Office 365 Small Business & Office 365 Small Business Premium)

Erittäin kiinnostava vaihtoehto pienille yrityksille (1-25 henkilöä). Mukana tulee täysiverinen aina ajan tasalla oleva Office ladattavaksi omille työasemille. Office-versio on Pro Plus eli paketti sisältää seuraavat tuotteet: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Access, Publisher, Infopath sekä SkyDrive Pro.

Pilvipalveluista tulee tässä paketissa käyttöön:

• Exchange sähköpostipalvelu
  • Lync pikaviestintään, videokokoustamiseen ja läsnätyöhön
  • SharePoint yhteistyöalustaksi, dokumenttien hallintaan sekä verkkopalvelu-alustaksi

Paketin hinta on varsin kilpailukykyinen: $12,50 käyttäjältä kuukaudessa.

Tämän Small Business Premiumin pikkuveljenä Microsoft tarjoaa Office 365 Small Business -pakettia joka on lähes identtinen Premium-version kanssa. Erona on kuitenkin se, että pienemmässä versiossa ei ole mahdollisuutta ladata Officea omalle koneelle tai laitteille, vaan nämä on mahdollista ladata koneille tarpeen mukaan.

Office 365 keskisuurille yrityksille (Office 365 Midsize Business)

Pieniä hieman suuremmille ja keskisuurille yrityksille (25-250 käyttäjää) sisältää laajan kokonaisuuden pilvipalveluita ja työkaluja: Office 365 ProPlus, admin-portaali, Exchange, Lync ja SharePoint. Mukana on mahdollisuus federoida yrityksen hakemisto (Active Directory) palveluun ja tukea on saatavilla kriittisissä tilanteissa 24/7.

Käyttäjäkohtainen hinta on $15 kuukaudessa. Midsize Business -palvelupaketti tulee uutena mukaan marraskuussa.

Office 365 suurille yrityksille ja julkishallinnolle (Office 365 Enterprise & Government)

Yli 250 hengen organisaatioille tarkoitettu kokonaisuus on laajin mahdollinen Office 365 -tilaus (E3/E4). Edellisten lisäksi ominaisuuksiin sisältyy rights management -ominaisuudet, liittyntämahdollisuuden puhelinverkkoon sekä Exchangeen integroidun puhelinvastaajan. Palvelut on saatavilla myös julkishallinnolle.

Käyttäjäkohtainen hinta on $20 kuukaudessa.

Sisällöt ja palvelut yhteenvetona

Seuraava kuva tiivistää eri palvelupakettien sisällöt ja erilaistamistekijät.

Uudet palvelupaketit monipuolistavat Office 365 -tarjoamaa merkittävästi. Microsoft odottaa Office 365:n ottavan nopeiden kasvaneen tuotteen aseman kuluvan tlikauden aikana, enkä usko uuden hinnoittelun olevan tälle esteenä.

Kirjoittaja Vesa Nopanen työskentelee atBusineksessa johtavana konsulttina. Voit seurata Vesaa myös Twitterissä (@vesanopanen).

Aiheet: Office ja SharePoint 2013Cloud servicesIntranetit ja sähköinen työympäristöViestintäYhteistyö