Saleslion Suomi Oy

Mikä on Googlen Pagerank, ja miksi se on tärkeä sivutollesi.

Blogikirjoitus   •   Loka 17, 2010 17:27 EEST

Pagerank (suom. sivupisteytys) on järjestelmä, jolla Google asettaa internetsivut tärkeysjärjestykseen.

Miten tärkeä Pagerank on?

Jotkut hakukoneoptimoinnin asiantuntijat vähättelevät Pagerank pisteiden merkitystä ja on totta etteivät ne yksistään määritä kotisivujesi sijoittumista Googlessa. Mutta Pagerank on ollut ja tulee jatkossakin olemaan yksi Googlen ydinosista.

Kuten Googlen perustajajäsenet totesivat eräässä alkuaikojen lausunnossaan: "Mitä tulee suosituimpiin hakuaiheisiin, yksinkertainen tekstiosumien haku sivujen otsikoista toimii loistavasti kun Pagerank asettaa tulokset tärkeysjärjestykseen." Tätä selvää sanomaa ei pidä ohittaa kevyesti. Se tarkoittaa, että huomioimalla vain sivun otsikko (ohittaen kaiken muun sivulla) ja sen Pagerank, saadaan erittäin tehokas tapa määrittää kuinka korkealle sivu sijoittuu hakutuloksissa. Goole on täydentänyt järjestelmäänsä noista ajoista, mutta Pagerank on edelleen tärkeä.Mikä on hyvä Pagerank?

Tässä on yksinkertainen opas siihen, mikä on hyvä Pagerank.

Pagerank on lukuarvo väliltä nolla ja kymmenen (0-10).

0 Sivujasi ei ole Googlen hakemistossa.

1-2  Ei yleensä hyvä, kehitä sivulle johtavia linkkejä.

3 Sivut sijoittuvat kohtalaisesti. Riippuen siitä miten kilpailtuja hakusanasi ovat, sinulla on mahdollisuus saada joitain hyviäkin sijoituksia hakutuloksissa.

4 Hyvä

5 Erinomainen

6 Täydellinen

7 Google rakastaa sinua

8-10 Poikkeuksellinen, yleensä vain internetin suosituimmat sivustot yltävät tähän.

On myös huomattava, että portaat nollasta ylöspäin eivät ole tasaisia. Pagerank 5 ja 6 ovat paljon kauempana, loikan päässä toisistaan kuin Pagerank 2 ja 3, joiden välillä on vain askelma.Miten voin parantaa Pagerank pisteitäni?

Saamalla sivuillesi johtavia linkkejä korkealaatuisille sivuistoille. Huomaa kuitenkin, että kannattaa välttää maksullisia mainoslinkkejä. Jos Google huomaa maksullisia linkkejä, ne todennäköisesti vähentävät Pagerank pisteitäsi.

Google käyttää useita muuttujia sivun tärkeyden määrittämiseen, mutta keskeisin on niiden sivujen määrä ja laatu, joilta on linkki määriteltävälle sivulle. Yleisesti voidaan todeta, että mikäli sivulle johtavia linkkejä on paljon muilla korkean Pagerank pisteluvun saaneilla sivuilla, saa tämäkin sivu korkean Pagerank pisteytyksen.