Vippi.fi

Millainen on suomalainen lainanhakija?

Blogikirjoitus   •   Tammi 18, 2018 09:48 EET

Suomalaista kuluttajaa pidetään yleisesti ottaen vastuullisena ja rehellisenä. Median uutisoinnin perusteella voi saada helposti kuitenkin sellaisen kuvan, että sekä kuluttajat että vakuudettomia kuluttajaluottoja myöntävät rahoitusyhtiöt toimivat vastuuttomasti ja holtittomasti.

Lainoja myönnetään jo valmiiksi velkaisille kuluttajille, jotka ajautuvat luottojen seurauksena yhä suurempiin rahaongelmiin. Tämän on lienee jokainen alaa seurannut kuullut ja nähnyt eri mediakanavissa?

Tact Finance Oyj:n tekemän kuluttajatutkimuksen perusteella kuitenkin peräti 83% asiakkaistamme maksaa lainansa takaisin sovitussa aikataulussa, eli ennen ensimmäistäkään maksumuistutusta.

Maksuongelmaiset asiakkaat ovat siis selkeässä vähemmistössä, mikä johtuu pitkälti tiukoista luotonantokriteereistämme sekä asiakkaidemme järkevästä taloudenhallinnasta. Luottoa myönnetään vain asiakkaille, joilla on selkeä kyky maksaa laina takaisin sovitussa aikataulussa.

Pienlainoja on pidetty niiden historian alusta saakka sterotyyppisesti nuorten ihmisten viikonloppumenoihin käyttämänä varakassana. Vippi.fi:n julkaiseman infograafin mukaan asiakkaidemme keski-ikä on 39-vuotta ja yleisin lainanhakupäivä on kaikista arkisin päivä, eli maanantai. Tämä poikkeaa siis merkittävästi yleisestä luottoihin liittyvästä stereotypiasta.

Keskivertoasiakas tuntuukin olevan aivan tavallinen ruuhkavuosiaan elävä suomalainen, joka hakee lainaa arjen yllättäviin menoeriin sekä unelmien toteuttamiseen.