Skanska

Oppivat oppivat kesälläkin

Blogikirjoitus   •   Kesä 17, 2014 13:33 EEST

Kirjoittanut Mari Alila

Jokainen valmennus alkaa jännityksellä: osallistujat eivät tiedä vielä, mitä tuleman pitää, ja järjestäjää jännittää ryhmän ensitapaaminen. Ihan kuin ensitreffeille menisi! Itse kuuluun Skanskalla ”valmentajiin”. Mietin meneekö kaikki hyvin, onko kaikki otettu huomioon, minkä unohdin ja pystynkö paikkaamaan unohdukseni ilman, että kukaan huomaa sen tai en häiritse koulutusta? Mitä jos sanat menee sekaisin eikä kukaan kuuntele? Mitä jos ja mitä sitten…

Työhistoriani aikana olen järjestänyt kymmeniä koulutuksia niin tutoreille ammattikorkeakoulussa kuin alansa ammattilaisille työelämässä. Osallistujia on ollut vaihtelevasti kymmenestä pariin sataan. Luulisi, että kaikki menisi rutiinilla jo, ja niinhän osa asioista meneekin. Tarjoilut hoituvat, tilat varataan, ohjelma varmistetaan ja materiaali tehdään. Kutsutkin lähetetään ja vielä varmistetaan osallistujat. Mutta mikä siinä sitten on, että silti jännittää edellisenä iltana? Päässä pyörii kaikki mahdollinen ja mahdoton.

Perehdytyspäivän alkaessa jännitys kuitenkin yleensä helpottaa – niin kävi myös toukokuisilla Skanska Oppivien perehdytyspäivillä. Opiskelijoiden aktiivisuudesta, innostuneisuudesta ja uteliaisuudesta kasvaa aina myös oma varmuus ja innostus. Alun jännityksen jälkeen kaikki meni kuin itsestään. Aihe oli minulle tuttu, valmistumiseen tuli käytettyä oma aikansa, ja kaikkien nimetkin muistin, joten pienet asiat eivät enää haitanneet.

Skanska Oppiva 10

Skanska Oppiva 10 -ryhmä

Olen kunniakseni saanut valmentaa nuoria Skanska Oppiva -ohjelmassa nyt kolmatta vuotta ja tänä vuonna uudet 46 opiskelijaa paahtaa täydellä kympillä, sillä Skanska Oppiva 10 -ryhmä aloitti kesänkynnyksellä. Oppivan kaksipäiväinen perehdytys toukokuussa oli täynnä yritysesittelyjä, eettisyyttä, työsuhdeasioita ja verkostoitumista. Skanska tuli varmasti tutuksi ja opiskelijat pääsivät myös tutustumaan muihin omien alueiden oppiviin. Tällä hetkellä kaikki ovat työntouhussa omilla aloillaan, joten vähäksi aikaa voi jättää heidät perehtymään omiin työtehtäviinsä, ennen kuin alan peräänkuuluttamaan palautetta.

Kaiken kaikkiaan Skanskassa työmailla ja toimistoissa työskentelee 80 aloittavaa ja jatkavaa oppivaa, joille toivotan antoisaa ja työntäyteistä kesää. Tärkeintä on olla aktiivinen ja tarmokas sekä toivon, että ottaisitte kaiken hyödyn ja tiedon irti mitä saatte työskennellessänne Skanskalla.

Esimiehiä kannustan perehdyttämään ja ohjeistamaan nuoria, jotta heistä voidaan kasvattaa tulevaisuuden skanskalaisia. Myös Ykä nosti blogissaan perehdytyksen ja osallistavan työmaan merkityksellisyyttä, joten muistutan, että ottakaa oppivat mukaan eri työtehtäviin, vain niiden kautta heidän ammattitaitonsa kasvaa.