Pilgrim Oy

San Diegon eläintarha opettaa yhteiskuntavastuuta myös lapsille

Blogikirjoitus   •   Maalis 29, 2012 20:10 EEST

Yhdysvalloissa yhteiskuntavastuu liittyy hyvin pitkälle yritysten ja yhteisöjen imagoon, eivätkä käytännöt ole läheskään niin säänneltyjä kuin useissa muissa länsimaissa. Lisähämmennystä aiheuttaa termistö, joka ei ole yhtenäistä. Yleisesti asiaan viitataan termillä CSR, Corporate Social Responsibility, ja se pitää sisällään vähän kaikenlaista aina ympäristöarvoista työntekijöiden oikeudenmukaiseen kohteluun. Kasvavasta kiinnostuksesta huolimatta käytännöt ovat edelleen hyvin vaihtelevia mutta ne, jotka ovat lähteneet mukaan tosissaan, tekevät sen yleensä todella hyvin.

Hyvä esimerkki tästä on maailmankuulu San Diegon eläintarha, jossa kestävä kehitys ja ympäristöarvot eivät jää strategioiksi tai sanahelinäksi, vaan niitä toteutetaan hyvin monella käytännön tasolla. Puiston missiona onkin tulla maailman johtavaksi ihmisten ja luonnonsuojelun väliseksi linkiksi. Tässä ollaan hyvässä vauhdissa, mission käytännön toteutus on hyvin läpinäkyvää. Vierailija huomaa tämän ensimmäiseksi kierrätyksessä. Lasten lounaspaketit on valmistettu tiensä päähän tulleista, kierrätetyistä muovipulloista. Kahvimukeihin ei ole saatavana periamerikkalaisia muovikansia. En myöskään tullut ajatelleeksi, että yli sadalla miljoonalla länsimaissa vuosittain poisheitetyllä matkapuhelimella on suora yhteys Afrikan gorillojen hyvinvointiin.

Eläintarha kerää varoja tutkimukseen ja luonnonsuojeluun mitä moninaisimmin keinoin. Puistoon myydään eritasoisia vuosijäsenyyksiä, joista alle sata dollaria vuodessa maksava perusjäsenyys oikeuttaa rajattomiin puistovierailuihin. Hieman kalliimmilla vuosijäsenyyksillä saa kierroksia kulissien taakse, teemoitettuja vip-iltoja sekä nimensä hyväntekijöiden tauluun. Puistossa voi myös viettää yötä telttasafarilla, ja kesäisin lapsille järjestetään viikon mittaisia päiväleirejä, jossa he oppivat paitsi eläinten käsittelyä, myös tärkeitä asioita kestävästä kehityksestä ja luonnonsuojelusta. Puistossa vierailevat lapset saavat tietoa hauskoissa ja viihdyttävissä, eri ikäryhmille suunnatuissa esityksissä – sitä jakaa mm. interaktiivinen, puhuva seepra Robert sekä ystävälliset eläintenhoitajat, joilla on tietoiskujen ja esitysten lisäksi aina aikaa vastata vieraiden kysymyksiin. Puiston www-sivut, sosiaalisen median käyttö sekä markkinointi sopisivat myös oppikirjaesimerkeiksi.

Amerikkalaiset ovat mielestäni vähän hemmoteltuja. He ovat tottuneet siihen, että kaikki nähtävyydet ovat niitä kaikkein suurimpia ja hienoimpia. Disneylandin ja Universalin kotikulmilla on haastavaa olla se kaikkein paras ja upein. Siinä missä eurooppalaisena hihkun lapsenomaista innostusta, toteaa amerikkalainen ystäväni usein, että ”it’s ok”. ”It’s nice” tarkoittaa minulle sitä, että nähtävyys on tosi hieno. San Diegon eläintarha on ”nice” myös amerikkalaisen mittapuun mukaan. Hyviä vastuullisen viestinnän esimerkkejä olisi enemmänkin, mutta kauniissa ja hyvin hoidetussa puistossa vierailu on huippuunsa hiottu elämys, jonka haluaisin jokaisen vastuullisen viestijän kokevan.

Luettavaa:

Eläintarhan luonnonsuojelu:

Blogin kirjoittaja, vapaa toimittaja ja viestintäkonsultti Johanna Penttilä tutkii mediaa, viestintää, markkinointia ja uusia ilmiöitä aurinkoisesta Kaliforniasta käsin. Viikoittain ilmestyvässä kirjoitussarjassa pohditaan näitä aihepiirejä käytännön esimerkein ja ajankohtaisilla ilmiöillä maustettuna.