NetBooster Finland

Sosiaalinen media vauhdittaa myyntiä

Blogikirjoitus   •   Touko 11, 2012 11:58 EEST

Edelleen melko harva yritys ilmoittaa sosiaalisen median päätavoitteekseen myynnin lisäämisen.Sosiaalista mediaa pidetään loistavana paikkana kuunnella ja palvella asiakasta, mutta sen vaikutuksia myyntiin pidetään usein toissijaisina, vaikka mahdollisuus on kohdentaa mainokset äärimmäisen tarkasti juuri haluamilleen kohderyhmille.

Sokos käytti Facebookia muutaman viikko sitten asiakkaidensa kuunteluun ja kysyi tykkääjiltään heidän ajatuksiaan Sokoksen Facebook-sivun kehittämiseksi. Vastauksissa korostui varsin vahvasti suoran hyödyn saaminen - peräti 94 % vastaajista toivoi Facebook-sivulla tarjottavan etuponkeja ja kutsuja erilaisiin tapahtumiin (Katso tulokset tästä) Toisena esimerkkinä toteutimme yhdessä asiakkaamme Picnicin kanssa Suomen ensimmäisen Facebook Offer- kampanjan huhtikuussa. Alle 2 000 tykkäjän Facebook-sivun Offer keräsi 4584 tarjouksen lunastanutta, joista moni myös ohjautui kivijalkaliikkeeseen käyttämään lunastamansa kupongin.

Myös ostotapahtuman jälkeinen jakaminen nousee vähintään yhtä tärkeään rooliin ostoprosessissa. Sociable Labsin toteuttaman tutkimuksen mukaan 56 % ostaneista asiakkaista jakaa tietoa ostoksestaan sosiaalisessa mediassa[1]. 43 % kyselyyn osallistuneista piti tärkeinpänä ostoon vaikuttavana tekijä ystävän suositusta sosiaalisessa mediassa. Verkkokauppojen osalta kyselyyn osallistuneet pitivät näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa yhtä tärkeänä kuin näkymistä hakutuloksissa. Sosiaalinen media on siis noussut vauhdilla hakukonemarkkinoinnin rinnalle myös verkkokauppojen markkinointikanavana ja vaikuttaa yhä enemmän myös hakutuloksiin ja verkkokauppojen konversioprosentteihin suositusten ja sisällön jakamisen kautta.

Suoraa myynnin edistämistä ei siis vierasteta sosiaalisessa mediassa, vaan sitä lähes vaaditaan. Esim. Picnicin fanit olivat innoissaan offerista (kymmeniä tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja) ja se levisi laajasti myös faniyhteisön ulkopuolelle. Picnic sai myös tästä runsaasti positiivista palautetta ja tuplasi samalla fanimääränsä.

Kuten kaikki tietävät tykkääjille on hyvä tarjota jotain lisäarvoa vastineeksi faniudesta ja Facebook Offers on siihen helppo ja toimiva väline. Vaikka Facebook Offers on vielä testausvaiheessa ja tarjolla vain rajoitetuille sivuille, Facebookin virallisten tietojen mukaan Offers on kuitenkin jo muutaman viikon päästä kaikkien Facebook-sivujen saatavilla.