Redland Oy

TEKNINEN SANASTO

Blogikirjoitus   •   Helmi 01, 2016 08:59 EET

Digiprojekteissa on usein hankala päästä yhteisymmärrykseen, jos keskustelijoilta puuttuu yhteinen kieli. Verkkokehityksen (web development) maailma on täynnä erikoisia englanninkielisiä termejä, joille moni ei ole edes kuullut suomenkielistä vastinetta. Itse sanojen merkityskin voi olla vähän vieras.

Alla on Redlandin tekninen sanasto, johon yhteistyön ja avunannon nimissä kokosimme verkkokehityksessä yleisimmin käytettävät termit. Sanastosta niiden merkitys on tarpeen tullen helppo käydä varmistamassa vaikka useampaankin kertaan.

.htaccessPalvelimella sijaitseva tiedosto, jossa voimme esim. asettaa edelleenohjauksia ja salasanasuojauksia.
AcquiaPalveluntarjoaja isoille Drupal-sivustoille.
www.acquia.com
AirAdoben kehittämä alusta erilaisten sovellusten ajamiseen.
fi.wikipedia.org/wiki/Adobe_AIR
alidomainEsim. alidomain.redland.fi, eli päätunnukselle alisteinen verkkotunnus. Tämä voi sijaita eri palvelimella kuin www.redland.fi.
AmazonKun www-kehittäjät puhuvat Amazonista, he tarkoittavat Amazon Web Services (AWS) -pilvipalveluita.
fi.wikipedia.org/wiki/Amazon_Web_Services
aws.amazon.com
ApachePalvelinohjelma, joka osaa näyttää staattisia kotisivuja. Dynaamiset kotisivut vaativat lisäksi PHP:n ja MySQL:n käyttöä.
fi.wikipedia.org/wiki/Apache (palvelinohjelma)
APIApplication programming interface, suomeksi rajapinta. Palvelimella toimiva palvelu, joka palauttaa tai vastaanottaa dataa, kun sitä kutsutaan.
en.wikipedia.org/wiki/API
augmentedreality (AR)Lisätty todellisuus. Kun esimerkiksi katsot jotain puhelimesi kameran kautta ja kuvaan lisätään tietokoneellisia elementtejä.
fi.wikipedia.org/wiki/Lisätty_todellisuus
cacheÄännetään kuten ”cash”. Suomeksi välimuisti. Selaimesi tallentaa kaiken näkemäsi väliaikaisesti tietokoneesi kovalevylle. Näin selaimen ei tarvitse ladata esimerkiksi sivuston tyylitiedostoja ja kuvia uudestaan jokaisella sivulatauksella. Jos et näe sivustolle tehtyjä muutoksia, niin saatat nähdä vanhan version välimuistista. Tällöin sinun on tyhjennettävä selaimen välimuisti. Tee se selaimesi ylävalikon Historia-osion kautta. Voit myös kokeilla sivun lataamista palvelimelta seuraavalla komennolla:
Windows: Ctrl + F5
Mac (Firefox): Cmd (Apple) + Shift + R
CDNContent delivery network. Järjestelmä, joka tarjoaa esim. sivuston kuvat ja videot vierailijaa läheltä olevalta palvelimelta, jotta niiden lataus olisi mahdollisimman nopeaa.
CMSContent management system, eli sisällönhallintajärjestelmä kuten WordPress.
fi.wikipedia.org/wiki/Sisällönhallintajärjestelmä
CodeIgniterOhjelmistokehys, jonka päälle voi tehdä räätälöidyn verkkosivuston tai -palvelun.
fi.wikipedia.org/wiki/Eväste
CSSCascading style sheets. Tyylitiedosto, joka keroo selaimellesi kuinka sen tulisi näyttää verkkosivu. Siinä on määritetty mm. fonttikoko, taustavärit jne.
fi.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets
dedicated serverPalvelin, joka on ainoastaan yhden asiakkaan käytössä. Katso myös webhotelli.
devaajaSuomenkielinen väännös englannin developer-sanasta. Devaaja on www-kehittäjä, joka työskentelee verkkopalveluiden suunnittelun ja tuotannon parissa.
devipalvelinDevelopment server. Devipalvelimelle rakennamme sivustot ennen kuin ne siirretään tuotantopalvelimelle. Katso myös tuotantopalvelin.
DNSDomain Name System ohjaa helposti muistettavat verkkosivuosoitteet, kuten redland.fi palvelimien IP-osoitteisiin, esim. 80.69.161.44.
fi.wikipedia.org/wiki/DNS
domainVerkkotunnus, kuten redland.fi. Katso myös alidomain.
DrupalMonimutkainen alusta ja sisällönhallintajärjestelmä isoille sivustoille.
faviconPieni kuvake selaimesi osoitekentässä verkko-osoitteen vieressä.
FlashAnimaatioita netissä. Käytetään valitettavasti myös edelleen bannereiden tekoon, koska moni bannerijärjestelmä ei vielä täysin tue HTML5-bannereita (jotka teoriassa toimivat kaikissa laitteissa, myös Apple-maailmassa).
FTP / sFTPFile Transfer Protocol (FTP). Protokolla, jolla siirretään tiedostoja palvelimille. SFTP on turvallisempi.
fi.wikipedia.org/wiki/FTP
GitVersionhallinta, joka mahdollistaa useamman ohjelmoijan työstää samaa projektia.
HTML5Tätä kirjoittaessa uusin versio sivustojen perusrakenteen koodista. Usein, kun on puhetta HTML5:stä, niin tarkoitetaan myös uusia CSS3-tyylejä sekä Javascript-toiminaisuuksia.
iframeSivu sivun sisällä. Esimerkiksi palautelomake, banneri tms. sisältö, joka ladataan sivulle muualta.
IPIP-osoite (esim. 80.69.161.44) on numerosarja, joka kertoo jonkin laitteen sijainnin.
fi.wikipedia.org/wiki/IP-osoite
JavascriptJavascript on kevyt selaimessa ajettava ohjelmointikieli, jolla suuri osa sivujen toiminnallisuuksista on nykyisin tehty. JavaScript ei ole sama kuin Java, älä sekoita näitä.
JoomlaSisällönhallintajärjestelmä, jonka suosio on laskenut aikaisempien tietoturvahaavoittuvuuksien takia. Redland ei varsinaisesti tee Joomla-sivustoja, mutta niiden pienempi kehitys onnistuu toki tarvittaessa.
fi.wikipedia.org/wiki/Joomla
fi.wikipedia.org/wiki/JQuery
JSONKevyt tiedostomuoto datan siirtoon (esimerkiksi, jos jokin Javascript-toiminto kutsuu palvelinta, niin sille palautetaan dataa JSON-muodossa). Katso myös XML.
fi.wikipedia.org/wiki/JSON
kehityspalvelinKts. devipalvelin
LAMPKokoelma avoimen lähdekoodin ohjelmia, jotka yhdessä muodostavat WWW-palvelimen. Palvelin koostuu usein Linux, Apache, MySQL ja PHP ohjelmista.
fi.wikipedia.org/wiki/LAMP
Load BalancerTarjoaa sivustoa tasaisesti usealta palvelimelta. Saatetaan tarvita sivustoilla, joilla on paljon liikennettä.
localhostOma tietokoneesi. Sillä on IP-osoite 127.0.0.0 (IPv4) tai ::1 (IPv6).
MAMPSama kuin LAMP, mutta Maceille
MOSSMicrosoft Office SharePoint Server. Sisällönhallintajärjestelmä, joka pyörii Microsoftin alustoilla.
MySQLTietokantasovellus
nginxPalvelinsovellus. Lausutaan ”engine x”.
palvelinTietokone, jolla kotisivun tiedostot sijaitsevat. Englanniksi server.
PHPOhjelmointikieli, jolla voi tehdä dynaamisia verkkopalveluita. Tämä on se osa sivuston jäävuorta, joka on pinnan alla.
fi.wikipedia.org/wiki/PHP
pilvipalveluPilvipalvelu on yleisnimitys erilaisille palveluille, joita voi käyttää Internetin avulla riippumatta palvelun sijainnista ja päivitysajoista.
rajapintaKatso API.
responsive web design (RWD)Responsiivisuudella tarkoitetaan, että sivuston rakenne sekä sisältö venyy sen mukaan kuinka suurella näytöllä sitä katsellaan.
SSLSecure Sockets Layer (SSL ja ”https”), nykyisin Transport Layer Security (TLS). Sen avulla voidaan suojata palvelimelta käyttäjän konelle liikkuva data sekä toisinpäin. Google on 2014 ilmoittanut, että https-sivustot saavat enemmän näkyvyyttä hakutuloksissa. Tämä aiheuttaa sivustoille parin sadan euron vuosittaista lisäkustannusta. Mutta hakutulosnäkyvyyden lisäksi esim. käyttäjien lähettämät lomakedatat liikkuvat suojattuina käyttäjän koneen ja sivuston palvelimen välillä. SSL kannattaakin aina hankkia jo lomakeliikenteen takia.
subdomainKts. alidomain
tuotantopalvelinProduction server. Tämä on se palvelin, jossa julkisesti näkyvä sivusto sijaitsee. Vrt. devipalvelin.
URLKotisivun osoite. Esimerkiksi
www.redland.fi/ota-yhteytta
UTF-8Tapa, jolla teksti on koodattu. Jos esim. ääkköset näkyy väärin, niin luultavasti on joku konflikti tekstin ja dokumentin koodaustavoilla.
virtuaalipalvelinPalvelin, jonka kanssa samalla koneella voi olla palveluntarjoajan muitakin asiakkaita, mutta jolla on oma palvelinsofta. Oma palvelinsofta takaa sen, etteivät muiden asiakkaiden liikenne tai ongelmat siinä vaikuta meidän sivustoomme.
fi.wikipedia.org/wiki/Virtuaalipalvelin
VPNVirtuaalinen verkko, jonka ansiosta kaikki verkkoliikenne menee esim. työpaikkasi kautta. Mahdollistaa esim. yrityksen sisäisten palveluiden käytön kotoa käsin.
välimuistiKatso cache
WAMPSama kuin LAMP, mutta Windowsille
webfontVerkossa voi nykyään käyttää paljon erilaisia kirjasintyyppejä. Halutin fontin saatavuus ja lisenssi kannattaa kuitenkin tarkistaa jo suunnitteluvaiheessa.
webhotelliPalvelintila palvelimelta, jossa on myös muiden asiakkaiden sivustoja. Webhotellissa voi olla monia sivustoja ja jos jossakin niissä on palvelinta hidastava ongelma, vaikuttaa tämä meidänkin sivustoon. Kts. virtuaalipalvelin.
WordPressSisällönhallintajärjestelmä.
* Osoitteesta WordPress.ORG voit ladata WordPressin, jonka voit asentaa omalle palvelimelle (mahdollistaa laajan räätälöinnin).
* Osoitteessa WordPress.COM voit luoda oman ilmaisen blogin (rajattu määrä räätälöintivaihtoehtoja).
XMLYksi useista datatiedostotyypeistä. Muistuttaa HTML:ää. Katso myös JSON.
fi.wikipedia.org/wiki/XML

Tekninen sanasto on tehty helpottamaan eri alojen asiantuntijoiden yhteistyötä digitaalisissa projekteissa. Toivomme sen hyödyttävän mahdollisimman monia, niinpä otamme mielellämme vastaan täydennyksiä ja tarkennuksia listaan.

Iloisempia IT-projekteja!