Poutapilvi web design Oy

Viihtyisyys tekee meistä vahvoja

Blogikirjoitus   •   Loka 31, 2012 14:15 EET

Työpaikkaviihtyvyys ja työhyvinvointi ovat tosi muodikkaita pakollisia juttuja. Mutta mistä siinä meidän mielestämme on todella kyse?

Työpaikkaviihtyvyys ja työhyvinvointi ovat tosi muodikkaita juttuja. Kaikilla firmoilla on ne, ainakin paperilla. Se on sellaista pakollista sanahelinää, joka kuuluu uudenaikaisen yrityksen imagoon.

Usein nämä viihtyvyyttä edistävät seikat ovat vain ulkokultaisia pikku tekoja jottan tarttis tehrä -hengessä. Isokenkäiset keksivät: – Hankintaan toimiston nurkkaan kahvimaatti, niin koodiorjat tikittävät tehokkaammin kopeissaan kellokorttikoneen tahtiin!

Sellainen ei ole aitoa työympäristön parantamista. Nähdäkseni viihtyvyys on jotain perustavanlaatuista ja kokonaisvaltaista. Sen on noustava työpaikan perimmäisestä asenteesta hoitaa ja järjestää asioita. Mielestäni meillä Poutapilvessä on hyvin.

Itsenäisyys ja tarkoitus

Suomessa syksyllä vieraillut yhdysvaltalainen motivaatiotutkija Daniel Pink puhui käsitteistä autonomy, mastery ja purpose. Hän pitää näitä kolmea tärkeimpinä työpaikkaviihtyvyyden tekijänä, kun on kyse työstä, jossa täytyy luoda ja tuottaa jotain ainutlaatuista – kuten me teemme.

Autonomy tarkoittaa itsenäisyyttä ja vapautta ja mastery hallintaa ja määräysvaltaa. Mielestäni tuotteliaalla ja luovalla työntekijällä on pakko olla nämä, jotta hän todella pystyy ammentamaan itsestään ajatuksia ja energiaa työtehtävänsä hyväksi. Se tarkoittaa vaikutusvaltaa omiin työtapoihin, työvälineisiin ja työaikoihin. Se tarkoittaa ilmapiirin vapautta antaa omia ajatuksia ja kyseenalaistaa vanhoja toimintamalleja.

Itsenäisyys motivoi. Ihminen on tuottelias, kun hän on yksilö eikä koneen osa. Se ei kuitenkaan yksin riitä. On oltava myös tarkoitus ’purpose’. Ymmärtäisin, että se tarkoittaa käsitystä siitä, mitä, kenelle ja miksi ollaan tekemässä. Jokaisen tekijän on nähtävä tarkoitus ja päämäärä voidakseen olla motivoitunut. Olisi kurjaa olla vain hammasratas, joka pyörii tietämättä, miksi pyörii.

Tilastokeskuksen julkaisu Työolojen kolme vuosikymmentä kertoo: ”Työn itsenäisyys ja vaikutusmahdollisuudet ovat olleet tärkeitä asioita työelämän tutkimuksessa. Niitä on pidetty muun muassa sellaisina työn piirteinä, jotka voivat auttaa vaativissakin olosuhteissa selviytymisessä.”

Suomessa on yleisesti huomattu itsenäisyyden, hallinnan ja tarkoituksen tärkeys työviihtyvyyden kannalta. Me olemme mukana nostamassa niitä tyytyväisyystilastokäyriä.

Asiakas hyötyy

On meillä itsenäisyyden ja päämäärätietoisuuden lisäksi muutakin kivaa. On viihtyisät työtilat hyvällä paikalla, rajattomasti kahvia, kiva porukka, oma sauna, perjantai-iltoja, mautonta ja maukasta huumoria ja torkkusohvia. (Kyllä, Työterveyslaitoksen unitutkija Mikael Sallinen vakuuttaa päivätorkkujen lisäävän työtehoa.)

Mutta kuinka asiakas siitä hyötyy, että meillä on kivaa ja rentoa? Me teemme parempaa työtä ja tulosta tietysti. Luomme ainutlaatuisia ratkaisuja, ja meillä on siihen intohimo. Voin kuvitella työpaikkaviihtyvyyden ja seuraavan välille yhteyden: Asiakastyytyväisyyskyselyn mukaan olemme onnistuneet työssämme. Huhtikuussa 2012 kyselyyn vastanneista asiakkaistamme 93 % suosittelisi Poutapilveä muillekin.”

Viihtyisän ympäristön työtulos ei ole elämäänsä kyllästynyt tuote vaan eläväinen palvelu.