DataCenter Finland Oy

Virtuaalisalista automaatiota ja säästöjä

Blogikirjoitus   •   Helmi 17, 2014 12:04 EET

Kirjoittaja: Eero Peltola

Yrityksissä etsitään haastavassa taloussuhdanteessa yhä tehokkaampia IT-ympäristöjä. Infrastruktuurista halutaan maksaa käytön mukaan ja seurata kustannuksia reaaliaikaisesti. Ratkaisujen pitää olla tarkasti mitoitettu liiketoiminnan todellisiin tarpeisiin. Yritykset vaativat lisäksi ketteriä ja joustavia mutta samalla myös turvallisia ja toimintavarmoja ympäristöjä. Tietohallinto haluaa päästä eroon rutiineista ja lisätä automaatiota. Yhä useammalle yritykselle oma fyysinen konesali ei ole se oikea vaihtoehto.

Virtuaalinen konesali, eli virtuaalisali, on ratkaisu moniin haasteisiin.

Virtuaalisalissa käyttäjä pääsee kokonaan eroon fyysisen konesalin työläästä ylläpidosta luopumatta silti täysverisestä konesaliympäristöstä sähköineen, jäähdytyksineen ja verkkoyhteyksineen päivineen. Omasta fyysisestä konesalista luopuminen säästää rahaa ja tietohallinto pääsee keskittymään tuottavampaan kehitystyöhön. Skaalautuvan virtuaalisalin mitoittaminen hyvinkin vaativaan ja järeään käyttöön ei tuota ongelmaa teknologian perustuessa VMwaren vCloud -virtuaalialustaan.

Tietohallinto hallitsee virtuaalisaliaan oman helppokäyttöisen verkkoportaalin kautta ja päättää mitä toimintoja se haluaa automatisoida. Aikaa vieviä tilauksia ei tarvitse enää tehdä keneltäkään. Uuden virtuaalipalvelimen provisiointi ja konfigurointi voidaan esimerkiksi toteuttaa automatisoidusti.  Käyttöliittymästä voi ottaa uuden palvelimen käyttöön todella nopeasti, vain muutamassa minuutissa ja turhan palvelimen voi poistaa käytöstä klikkauksella.

Verkko- ja käyttöoikeuksia voi hallita itse. Laskua kertyy vain käytetyistä konesaliresursseista ja myös tilapäisesti käytössä olleiden palvelimien elinkaarta voidaan seurata tarkasti. Hieno mahdollisuus vaikkapa sovelluksia kehittäville yrityksille.

Koko konesali voidaan myös kahdentaa virtuaalisaliin, jolloin yrityksen tietopääoma ja sovellukset ovat turvassa DataCenterin konesalissa. Vikatilanteissa ja jopa katastrofin sattuessa yritys jatkaa eteenpäin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Virtuaalisalilla pidät siitä huolen. Viimeistään nyt on aika unohtaa fyysisen konesalin pyörittäminen ’kotona’.

Kirjoittaja on DataCenterin tekninen asiantuntija.