33 Company Oy

VUOKRAJOHTAJAN VINKIT HENKILÖBRÄNDÄYKSEEN

Blogikirjoitus   •   Kesä 25, 2014 14:35 EEST

33 Company vuokraa markkinoinnin osaajia. Ensimmäiset asiakascaset päättyvät kesäkuun loppuun, ja uusia projekteja on viritteillä syksyksi. Vuokrajohtajien palvelulupauksissa korostuu eritoten tuloksellisuus. Vuokrajohtajia hyödynnetäänkin paljolti juuri muutostilanteissa ja uuden toiminnan käynnistämisessä. Tällöin tulokset ovat tärkeitä. Tämä ei ole kuitenkaan koko totuus. Kyse on myös ihmisistä.

Vuokrajohtajuudessa kuten missä tahansa muussa rekrytoinnissa on kyse henkilön sopivuudesta tiimiin ja yritykseen. Vuokrajohtajan tulee saada tuloksia aikaan. Hänellä on siihen tarvittavaa ammattitaitoa ja kokemusta, mutta lopulta kyse on siitä saako hän muun organisaation mukaan tekemiseen. Yksin ei kukaan onnistu. Näin ollen vuokrajohtajaa valitessa tulee arvioida hinnan ja tuloksellisuuden lisäksi myös henkilön persoonan sopivuutta organisaatioon ja haluttuun lopputulokseen.

Vuokrajohtajien hyödyntämisen edellytys onkin se, että asiakas pystyy näkemään kenet he ovat ostamassa. Näin henkilöbrändäämisestä on tullut yksi vuokrajohtajien tärkeimmistä työkaluista. Ohessa siis vinkkejä siihen miten voit tarkastella omaa henkilöbrändiä ja aloittaa sen rakentamisen olitpa sitten vuokrajohtaja tai et.

Henkilöbrändin rakentamisessa pätee ihan samat lainalaisuudet kuin muidenkinbrändien: tunnettuus, maine ja asema. Omaa henkilöbrändiä voi kartoittaa vastaamalla seuraaviin kysymyksiin.

• Tunnetaanko sinut haluamallasi markkina-alueella tai potentiaalisten asiakkaittesi parissa
  • Puhutaanko sinusta lainkaan
  • Mitä sinusta puhutaan
  • Millainen vaikutusvalta sinulla on ympäristössäsi

Sosiaalisen median aikakaudella on kehittynyt työkaluja oman henkilöbrändin arviointiin analyyttisesti. Näitä ovat esimerkiksi LinkedInTwitonomyKlout. Työkalut auttavat arvioimaan eritoten omaa vaikutusvaltaa ja välillisesti myös tunnettuutta.

Siinä missä mittaustapoja, on toki henkilöbrändin rakentamiseen on useita eri työvälineitä sosiaalisessa mediassa. 33 Companyn vuokrajohtajat löytyvät useista eri kanavista: LinkedIn, Twitter, Google+, Pinterest, Instagram, Facebook. Lisäksi kirjoitamme omille sivuillemme. Tämä on meidän tapamme rakentaa paitsi tunnettuutta, myös sitä mitä meistä voidaan puhua. Brändi ei koskaan voi täysin valita mitä heidän sidosryhmänsä puhuu heistä, mutta brändi voi aina valita mistä aihealueista hän itse puhuu ja keskustelee. Me olemme valinneet neljä eri aihealuetta, jotka liittyvät kiinteästi siihen mitä teemme työskennellessämme vuokrajohtajina. Olemme valinneet useita eri kanavia, jotta voimme ilmaista itseämme monipuolisesti liittyen näihin aiheisiin.

Työkaluja henkilöbrändin rakentamiseen

LinkedIn - asiantuntemuksen validointi, referenssit ja verkostoituminen, tunnettuus

Twitter - verkostojen rakentamista, aktiivinen asiantuntijuus, oman äänen käyttäminen

Pinterest - visuaalisen identiteetin vahvistaminen, kasvojen luominen

Instagram - persoonan rakentamista: tapa havaita maailmaa

Facebook - henkilökohtaiset ja ammatilliset verkostot

Google+ - yhdistelmä edellisistä, muttei laajasti aktiivisessa käytössä Suomessa

Emme suosittele käyttämään kaikkia mahdollisia kanavia, vaan niitä joihin voimavarat, resurssit ja kiinnostus riittävät. Meille tämä on osa ammattitaidon ylläpitoa, joten meidän laaja kanavavalikoima tulee jos siitä. Toki monien kanavien hyödyntämiseen löytyy työtä tehostavia työkaluja kuten Hootsuite, joka mahdollistaa useampaan kanavaan viestimisen yhdellä vaivalla.

Jos henkilöbrändäys kiinnostaa enemmän ja haluaisit keskustella kanssamme asiasta, niin ota yhteyttä.