33 Company Oy

Vuokralle tarjotaan: Markkinoija (3 kpl)

Blogikirjoitus   •   Syys 17, 2014 10:32 EEST

Uutisissa kerrotaan viikoittain irtisanomisista ja kaatuneista yrityksistä. Tulevaisuudessa ei ole työpaikkoja, joiden ovesta voi kävellä sisään parikymppisenä astuakseen ulos eläkkeellä. Tilastokeskuksen mukaan ensimmäisellä vuosineljänneksellä hävisi Suomesta 11304 yritystä. Vastaavasti tilalle syntyi 8710 uutta yritystä. Yli viidennes vähemmän uusia! Tämän pitäisi olla omiaan luomaan pelkoa ja epävarmuutta palkansaajissa.

“If you don't build your dream someone will hire you to help build theirs.” Tony Gaskins.

Kuulostaa aikamoiselle haaveilulle. Puhua unelmien rakentamisesta, kun työpaikat katoavat ympäriltä. Silti näimme että oikea aika oman yrityksen perustamiselle oli otollinen juuri nyt. Vaikka perustettuja yrityksiä on lopetettuja enemmän, tuntuu kuitenkin yrittäjyys olevan nosteessa. Siitä innoittavampana ja positiivisimpana ilmentymänä on varmasti Taivas+Helvetti porukka, jonka meno on jopa kulttimaista. Liikehdintä yrittäjyyden ympärillä on tervetullutta, ja tuo yrittäjyyden lähemmäs arkipäivää – jokaiselle mahdollisuudeksi. Ketterän (Lean) yrittäjyyden opeissa kehotetaan aloittamaan pienestä. Kokeilemaan ja testaamaan yritysideaa. Paras vinkki, minkä kuulimme vasta miettiessämme omaa yritystämme oli puhua omasta yrityksestämme avoimesti, pelkäämättä että joku varastaa ajatuksemme.  Nyt vajaa vuosi myöhemmin, puhuminen on ollut epävarmuuden sietämisen rinnalla tärkein oppimme yrittäjyydessä.

Vuokrajohtajia markkinointiin

33 Companyn yritysidea on yksinkertainen. Sen sijaan että sitoutamme yrityksen antamaan meille tekemistä kahdeksasta neljään tarjoamme osaamistamme vuokralle. Ylempien toimihenkilöiden malli vuokrata omaa osaamistaan onkin yleistynyt jonkin verran viime vuosina ja aihe on noussut esille useasti. Tunnettuus on noussut yhdessä vuodessa 24 %:sta 87,6 %:iin. Vuokrajohtamisen villissä lännessä me 33 Companylaiset haluamme erottua nimenomaan strategisella markkinointiosaamisella. Tarjoamme sitä markkinointityötä mitä tehdään asiakasyrityksessä. Itse markkinointiviestintään etsimme tarvittaessa sitten tekijät verkostostamme.

Malli on osoittanut erityisen kiinnostavaksi pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla ei muutoin ole resursseja palkata kovanahkaista markkinointiosaajaa. Vuokrajohtajan voi palkata yritykseen projektiin tai osa-aikaisesti. Hyvä esimerkki projektista on tutkimusprojekti. Tutkimustarpeita syntyy harvoin, mutta ne ovat usein niin strategisia, että ilman osaamista talon sisällä tutkimusta tehdään tutkimuksen vuoksi. Vuokrattu strategi pystyy auttamaan yritystä muotoilemaan liiketoiminnan haasteensa järkeväksi tutkimusbriiffiksi ja auttaa yritystä vielä pitkälle tutkimusfirman jätetyttä loppuraporttinsa muuntamaan tutkimustulokset myyntivalteiksi. Vastaavasti Aqsens ja 33 Company yhteistyö on hyvä esimerkki siitä mitä voidaan saada aikaan kun pieneen yritykseen saadaan kouliintunut markkinointiosaaja sisään: Yrityksen strategia kiteytyy, löydetään asiakkaat entistä tehokkaammin ja pystytään viestimään heille entistä merkityksellisempää sisältöä. Kaikki tämä on pystytty tekemään osa-aikaisen vuokrajohtajan avulla.

Vuokrajohtaminen on tekemistä – Petri Kajander

Olemme ehdottomasti samoilla linjoilla, siksi vuokrajohtajatuotteemme onkin 33 DOER™. Olemme vanhoja kollegoja ja meille olikin erityisen tärkeää perustaessamme yritystä että kaikilla oli sama tekemisen meininki. Asiat pistetään tapahtumaan, eikä vain puhuta, suunnitella ja luoda strategioita. Tehdyn työn pitää palvella yrityksen liiketoimintaa, muutoin se on vain läyhäämistä. Tuotteidemme 33 WORK™ ja 33 TEAM™ osalta voi asiakasyritys myös ostaa useamman markkinoijan osaamista vaativampaan markkinoinnin projektiin tai pidempiaikaisesti omaksi markkinoinnin taustatiimikseen.

Yrittäminen on tapa kehittää itseään ja luoda uutta

Hyppäsimme yrittäjyyteen myös kovanluokan yrityksistä, missä urapolut ovat auki maailmalle. Kansainväliset yritykset ovat olleet oma korkeakoulumme markkinointiin, mutta yrittäjyys on tilaisuutemme nähdä miten pystymme soveltamaan ajattelua niin, että voimme luoda jotain uutta. Haluamme palvella asiakasyrityksiä sellaisella omistautumisella kuin mitä he odottavat saavansa parhaimmilta työntekijöiltään. Tarkoituksenamme on siirtää myös osaamista asiakasyrityksiin. Vuokrattu markkinoija ei ole vain ostettu palvelu tai tilapäinen projekti, vaan resurssi joka pystyy tuomaan uusia ideoita yrityksen liiketoiminnan  ja mahdollisesti oman markkinointiosaston kehittämiseen. Vastaavasti erilaisiin liiketoimiin tutustuminen pakottaa meidät kuuntelemaan asiakasta ja oppimaan kokoajan uutta. Tuttujen ympyröiden sijaan yrittänä on päätynyt tekemisiin myös huikeiden osaajien kanssa. On hienoa, jos pystymme auttamaan toisia tekijöitä markkinoinnin keinoin. Yhdessä tekemisestä syntyy toivottavasti niitä uusia yrityksiä ja työpaikkoja menetettyjen tilalle - ja olemme luomassa uudenlaista työtä.