Arkan arvostaa muiden yrittäjien tarjoamaa vertaistukea

Blogikirjoitus   •   Maalis 19, 2020 14:28 EET

Vantaalainen autokorjaamoyrittäjä Arkan Hashem liittyi äskettäin mukaan BNI Tammi -ryhmään. Arkan kertoo, että hänet on otettu ryhmässä avosylin vastaan. Oman yrityksensä suhteen hän on kunnianhimoinen ja ohjenuorana onkin ”Kun lakkaat olemasta paras, lakkaat olemasta hyvä”. Mitä BNI on tuonut uuden tulokkaan elämään?

”Radio Dein Mikko toi autonsa meille huoltoon, oli tyytyväinen palveluumme ja kutsui minut vieraaksi Tammi-ryhmään”, Arkan Hashem kertoo BNI-taipaleensa alusta.

Arkan tuli Simonkallion Autoservicelle asentajaksi vuonna 2010 ja on vuosien mittaan edennyt yrityksessä mekaanikosta sähkömieheksi ja edelleen työnjohtajaksi. Vuonna 2019 hän ryhtyi firman yrittäjäksi edellisen yrittäjän jäätyä eläkkeelle.

”Pidän työstäni paljon ja kehitän yritystä mielelläni. Kiireisinä aikoina olen yleensä aamulla paikalla ensimmäisenä ja lähden illalla viimeisenä. Meillä on töissä neljä asentajaa, työnjohtaja ja pari harjoittelijaa. Edellinen yrittäjä on edelleen tärkeänä tukena markkinoinnin suunnittelussa. Yrittäjyys on tuonut mukanaan lisää vastuuta, kun työntekijöiden elanto on yritykseni varassa”, Arkan toteaa.

Simonkallion Autoservice on täyden palvelun autokorjaamo. Autoservicessä hoituvat niin huollot, renkaanvaihdot kuin katsastuspalvelutkin. Hinnan suhteen asiakkaille ei tule yllätyksiä, ellei sitten hinta ole edullisempi kuin oli arvioitu. Sijaisauto järjestyy aina tarvittaessa huollon ajaksi. Arkan tekee itse edelleen paljon sähkötöitä ja opastaa työntekijöitään vaativissa korjaustöissä.

Muutto Suomeen

Arkan tuli Suomeen Irakista vuonna 1996 14-vuotiaana. Hänen sukunsa vastusti Irakin silloista hallitusta, eikä maahan ollut turvallista jäädä. Perhe myi koko omaisuutensa ja pakeni Irakista salakuljettajien kyydissä maasturilla ensin Saudi-Arabiaan ja edelleen Jordaniaan. Myöhemmin Suomi otti Arkanin vanhempineen vastaan poliittisina pakolaisina. Perheelle kerrottiin, että he pääsevät maahan, jossa on puolet vuodesta valoisaa ja puolet pimeää.

”Olen kiitollinen Suomelle ja tunnen itseni suomalaiseksi. Tultuani maahan opin kielen puolessa vuodessa. Irakissa olin kauppasaarron takia joutunut lopettamaan koulunkäynnin ja menemään töihin, mutta Suomessa sain jatkaa koulunkäyntiä. Opiskelin autonasentajaksi ja arabiankielen tulkiksi”, Arkan kertoo.

Mitä BNI on tuonut mukanaan

”Työntekijäni tuuraa minua töissä keskiviikkoaamuisin, kun on BNI-kokouksen aika. Muiden yrittäjien tapaaminen tuntuu avartavalta. Yritykselläni riittää asiakkaita mukavasti ja lisääkin on tullut ryhmään liittymisen myötä. Pidän BNI-ryhmäämme tärkeänä tukiverkostona, jonka merkitys korostuu edelleen nyt kriisiaikana. Olemme siirtyneet online-kokouksiin, joten tapaamme toisiamme edelleen viikoittain”, Arkan kertoo.

Arkan Hashem on aiemmin harrastanut moottoripyöräilyä, uintia ja kuntosalilla käymistä, mutta yrittäjyyden myötä harrastamiseen on jäänyt vähemmän aikaa. Autokorjaamolle saatiin äskettäin lisää työvoimaa ryhmään kuuluvan Cimson henkilöstöpalveluiden avulla. Jatkossa voisi siten vapaa-aikaakin jäädä enemmän.

”Olen aiemmin matkustanut paljon ja tykkään kiertää maailmaa vaikka yksinkin. Haaveilen uudesta moottoripyörästä, jolla voisin lähteä pidemmälle reissulle sitten kun tilanne maailmalla on taas normaali. BNI-ryhmästämme näyttäisi löytyvän seuraa tähänkin”, Arkan naurahtaa.

Autokorjaamon aamu alkaa tarvittavien varaosien tilaamisella.

Teksti ja kuvat: Hanna Kallio

Kommentit (0)

Kommentti

Lähettämällä kommentin suostut siihen, että henkilötietojasi käsitellään Mynewsdeskin tietosuojakäytännön mukaisesti.