Dabigatran mukaan eteisvärinän hoitosuosituksiin USAssa

Lehdistötiedote  •  2011-02-23 16:38 EET

Kolme USAn sydänterveyteen keskittynyttä asiantuntijayhteisöä, USAn sydänliitto (AHA), American College of Cardiology Foundation (ACCF) ja Heart Rhythm Society (HRS) ovat liittäneet dabigatraanieteksilaatin (Pradaxa) vaihtoehdoksi varfariinille eteisvärinäpotilaiden aivohalvauksen estoon liittyviin hoito-ohjeisiin.

USA:n lääkevirasto (FDA) myönsi myyntiluvan dabigatraanieteksilaatille eteisvärinäpotilaiden aivohalvausten ehkäisyyn lokakuussa 2010.

Dabigatraani

Dabigatraani on suun kautta annosteltava lääke, jonka vaikutus alkaa nopeasti ja jonka verenohennusvaikutusta ei tarvitse rutiininomaisesti seurata. Sillä ei ole tutkimuksissa havaittu hankalia yhteisvaikutuksia ruoan kanssa, ja yhteisvaikutukset muiden lääkeaineiden kanssa ovat harvinaisia.

Suomessa dabigatraani on tällä hetkellä käytössä aikuispotilaiden lonkan ja polven tekonivelleikkauksen jälkeisen veritulpan estoon. Lääke sai myyntiluvan Euroopassa tähän käyttöaiheeseen maaliskuussa 2008.

Lisätietoja:

Eeva Reissell