"Äänikirjamarkkinan kasvu on Suomessa ennätysnopeaa," toteaa BookBeatin toimitusjohtaja Niclas Sandin. Kuva: Andreas Carlfors

Äänikirjakuuntelu ennätyslukemiin – BookBeatilla yli 100 000 käyttäjää

Äänikirjapalvelu BookBeat ylitti kesän aikana omatkin ennusteensa ja palvelulla on jo yli 100 000 maksavaa asiakasta. Ruotsi on markkinoista suurin, mutta Suomessa kasvu on todella nopeaa. Heinäkuussa suomalaiset kuuntelivat äänikirjoja miljoona tuntia. Kuunnelluin kirja oli Maria Veitolan omaelämäkerrallinen Veitola

”BookBeatin suunnitelma oli ylittää sadan tuhannen maksavan tilaajan raja elokuussa, mutta kesällä uusia käyttäjiä on tullut Suomessa ja Ruotissa niin nopeassa tahdissa, että tavoite saavutettiin jo heinäkuussa. Suomi on nopeimmin kasvava markkinamme ja heinäkuu ylitti kaikki odotuksemme siitäkin huolimatta, että kasvu oli voimakasta koko kevään. Koskaan aiemmin suomalaiset eivät ole kuunnelleet niin paljon äänikirjoja kuin kesällä 2018,” summaa BookBeatin toimitusjohtaja Niclas Sandin.

”Helleviikoilla suomalaiset kuuntelivat äänikirjoja miljoona tuntia. Nyt tavoitteemme on saada heidät jatkamaan, kun lomakausi päättyy. Syksyn kiinnostavimmat uutuuskirjat ja kesällä aloitettujen sarjojen seuraavat osat tulevat tässä avuksi. Äänikirjakesä kääntyy viihdyttäväksi ja rentouttavaksi äänikirjasyksyksi,” jatkaa BookBeatin Suomen liiketoiminnan kehityksestä vastaava Sari Forsström.

Heinäkuun suosituimmat äänikirjat olivat:

1. (1.) Veitola  Maria Veitola (Johnny Kniga)

2. (2.) Idiootit ympärilläni - Kuinka ymmärtää muita ja itseään Thomas Erikson (Atena)

3. (3.) Aki Hintsa - Voittamisen anatomia Oskari Saari (WSOY)

4. (-) Katseelta kätketty Anna Jansson (Gummerus)

5. (4.) Harry Potter ja Feeniksin kilta J. K. Rowling (Pottermore)

Tilasto perustuu BookBeatin äänikirjakulutukseen heinäkuussa 2018.(Suluissa listasija kesäkuussa 2018.)

Lisätiedot ja kysymykset:

Sari Forsström, Business Development Manager BookBeat Suomi, sari.forsstrom@bookbeat.com +358503387293

Niclas Sandin, CEO, BookBeat, niclas.sandin@bookbeat.com

BookBeat on e- ja äänikirjasovellus, jossa käyttäjä saa lukea ja kuunnella kirjoja rajattomasti älypuhelimellaan tai tabletillaan. Palvelu lanseerattiin Suomessa laajasti kesän 2016 aikana ja kuluneena vuonna äänikirjojen kuuntelu on jatkuvasti kasvattanut suosiotaan. Tällä hetkellä BookBeat toimii Ruotsissa, Suomessa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. BookBeatin omistaa ruotsalainen Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

BookBeat on Suomen suosituin äänikirjapalvelu, jonka valikoimassa on yli 900 000 e- ja äänikirjaa. Tällä hetkellä palvelu toimii Euroopassa 30 maassa. Suomessa BookBeat aloitti vuonna 2016. Sovelluksen suosio on kasvanut jatkuvasti: Suomessa käyttäjiä on yli 300 000. BookBeatin omistaa Bonnier, yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.