Bravida-konsernin osavuosikatsaus huhtikuu − kesäkuu 2017 on julkaistu

Huhtikuu - kesäkuu 2017 / Bravida-konserni

• Liikevaihto kasvoi 14 % ja oli 4 325 miljoonaa Ruotsin kruunua (3 800 MSEK)
  • Orgaaninen kasvu oli 0 % (0)
  • Tilauskanta kasvoi 32 % ja oli 10 493 miljoonaa Ruotsin kruunua (7 972 MSEK)
  • Liikevoitto kasvoi 12 % ja oli 253 miljoonaan Ruotsin kruunua (227 MSEK)
  • Liikevoittoprosentti oli 5,8 % (6,0)
  • Oikaistu liikevoitto oli 261 miljoonaan Ruotsin kruunua (227 MSEK)
  • Oikaistu liikevoittoprosentti oli 6,0 % (6,0)
  • Tulos verojen jälkeen oli 186 miljoonaan Ruotsin kruunua (163 MSEK)
  • Operatiivinen kassavirta oli 150 miljoonaa Ruotsin kruunua (57 MSEK)
  • Nettovelka oli 2 343 miljoonaa Ruotsin kruunua (2 577 MSEK)
  • Vuosineljänneksen aikana toteutettiin kaksi yrityskauppaa, joiden liikevaihto vuositalossa vastaa 1 330 miljoonaa Ruotsin kruunua
  • Osakekohtainen tulos, laimentamaton ja laimennettu oli 0,92 Ruotsin kruunua (0,81 SEK)

Bravidan konsernijohtaja kommentoi vuosineljännestä

Hyvä orgaaninen kasvu ensimmäisellä vuosipuoliskolla

Toisella vuosineljänneksellä orgaaninen kasvu oli positiivista Ruotsissa ja Tanskassa, mutta konsernitasolla se oli ennallaan. Pääsiäisen vuoksi työpäiviä oli vuosineljänneksellä vähemmän, mikä vaikutti orgaaniseen kasvuun negatiivisesti 5-6 prosenttia.
Ensimmäisellä vuosipuoliskolla orgaaninen kasvu oli 6 prosenttia. Olen tyytyväinen, että kasvua tulee sekä urakointi- että huoltoliiketoiminnasta ja että pystymme tekemään orgaanista kasvua, joka ylittää meidän 5 prosentin taloudellisen tavoitteen.

Tilaukset parantuivat kaikissa maissa

Tilauskantamme, joka sisältää vain urakointiprojektit, jatkoi kasvuaan ja voimme nähdä, että se jatkaa edelleen tasaista kasvuaan. Toisella vuosineljänneksellä tilauskanta kasvoi lähes 1 500 miljoonaa Ruotsin kruunua 10 493 miljoonaan Ruotsin kruunuun, joista yli 900 miljoonaan Ruotsin kruunua tulee kahdesta viimeisimmästä yrityskaupasta Norjassa ja Tanskassa.

Perustana oleva liikevoittoprosentti parantui

Oraksen osto Norjassa heikentää marginaaliamme lyhyellä aikavälillä. Oras-kaupalla oikaistuna meidän liikevoittoprosentti kasvoi 0,3 prosenttiyksikköä toisen vuosineljänneksen aikana. Kaksi kuukautta Oraksen omistajana on vahvistanut arviomme ennen kauppaa; Oraksella on vakaa perustana oleva liiketoiminta ja merkittäviä mahdollisuuksia kustannussäästöihin.

Parantunut kassavirta

Operatiivinen kassavirta on parantunut huomattavasti viime vuosineljänneksinä ja vahvistanut tasettamme, mikä tarkoittaa, että täytämme taloudelliset tavoitteemme pääomarakenteesta ja kassavirrasta.

Hyvä markkinatilanne jatkuu, mutta ammattitaitoisesta työvoimasta on pulaa

Arvioni on, että markkinatilanne pysyy hyvänä Ruotsissa ja Norjassa, vakaana Tanskassa ja parantuu Suomessa. Näemme sekä urakointi- että huoltopalveluiden kysynnän hyvänä.
Pula ammattitaitoisesta työvoimasta rakennusalalla haittaa kasvuamme ja vaarantaa projektien aloittamisen ajallaan. Hallitsemme ongelmaa huolellisella projektien valinnalla ja lisäämällä resursseja rekrytointiin ja osaamisen kehittämiseen.
Tilauskantamme on kasvanut, vakaa ja jälleen ennätyskorkealla.

Mattias Johansson, Tukholma, kesäkuu 2017

Lisätietoja antavat:
Mattias Johansson, konsernijohtaja, Bravida. Puhelin: +46 8 695 20 00
Nils-Johan Andersson, talous- ja rahoitusjohtaja, Bravida. Puhelin: +46 70 668 50 75 [IRcontact@bravida.com]
Marcus Karsten, toimitusjohtaja, Bravida Finland. Puhelin: +358 400 792 327, marcus.karsten@bravida.fi

Konsernijohtaja Mattias Johansson sekä talous- ja rahoitusjohtaja Nils-Johan Andersson pitävät englanninkielisen tiedotustilaisuuden osavuosikatsauksesta 25.7.2017 kello 15 Ruotsin aikaa. Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä internetissä tai puhelimitse. Tilaisuudessa on mahdollisuus esittää kysymyksiä.

Linkki webcastiin:

Puhelinnumerot puhelinkonferenssiin:

SE: +46 8 5664 2664

UK: +44 20 3008 9802

US: +1 85 5753 2236

Englanninkielinen osavuosikatsaus ja tiedotustilaisuus ovat saatavilla Bravidan verkkosivuilta bravida.se/en/investors/.

• Rakentaminen, kiinteistö

• iv
  • service
  • urakointi