Kuvaa spontaanisti, talleta öiset tunnelmat, keskity kohteeseen. Canon EOS M6 Mark II -kameran ensituntumat ja Pasi Salminen.

Uutinen -

Pienikokoinen Canon EOS M6 Mark II -kamera on täynnä uusinta tekniikkaa. Elämä on nopealiikkeistä, kuvataanpa sitten arkena tai reissussa. Kamera ikuistaa ohikiitävät hetket, reagoi ja tarkentaa huippunopeasti ja se ottaa kuvia jopa 14 kuvan sekuntinopeudella. Se on täydellinen valokuvausväline elämän dokumentointiin ja jokapäiväisten luovien hetkien tutkimiseen.

Valokuvaaja ja Canon Nordic Photographer Pasi Salminen aloitti kuvaamisen 1990-luvulla dokumentoimalla rullalautailua. 2000-luvun alkupuoliskolla kuvaukset laajentuivat lumilautailun puolelle, jolloin hän kuvasi Eero Ettalaa, yhtä Suomen tunnetummista lumilautailijoista, ja niitti kuvillaan mainetta alan lehdissä vuosien aikana. Päätoimisena valokuvaajana hän on toiminut vuodesta 2005 alkaen. Pasi on ensimmäinen kuvaaja pohjoismaissa, joka sai Canon EOS M6 Mark II -kameran testiin heti kameran esittelyn jälkeen.

32,5 megapikselin Canon EOS M6 Mark II sopi Pasin rentoon ja spontaaniin valokuvaustyyliin – monipuolinen peilitön kamera kulkee kätevästi mukana. Pasi pystyi kuvaamaan monipuolisesti ja luovasti kameran laadukkaiden toimintojen, kuten 14 kuvaa sekunnissa ottavan sarjakuvauksen, 180 asteen kääntyvän kosketusnäytön ja 4K-videoiden ansiosta. "Kamera on täydellinen valinta aloittelijalle tai aktiiviharrastajalle, joka haluaa kevyen ja näppärän kameran", Pasi kertoo.

Lue alta Pasin vinkit kuvaukseen ja kameran toimintojen monipuoliseen käyttöön.

• Kuvaa spontaanisti

”Kuvauksessa hauskinta ovat yllättäen eteen tulevat kuvaustilanteet ja silloin kameran sarjakuvaustoiminto on hyödyllinen. Lisäksi kameran esikuvaustoiminto tallentaa kuvat puoli sekuntia ennen kuin laukaisin painetaan pohjaan. Näin kaikkein nopeimmatkaan tilanteet eivät mene ohitse”, kertoo Pasi.

• Talleta öiset tunnelmat

”Kuvatessani pyöräileviä lapsia hämärässä illassa, vakuutuin kameran hämäräkuvausominaisuuksista. Se selviytyi heikossa valaistuksessa hienosti myös videokuvauksesta", hän jatkaa.

• Keskity kohteeseen

”Lasten kuvaamisessa on tärkeää valita kohta, johon keskitytään, kasvoihin tai pallon perässä juoksevaan ihmiseen. Canon EOS M6 Mark II -kameran monipuolinen ja helppokäyttöinen automaattitarkennus auttaa kohteen valinnassa”, Pasi jatkaa. "Kameran tarkennus on paitsi luotettava, myös nopea", Pasi kertoo. "Se seuraa kasvoja ja voit tarkentaa sen kuvan kohdan, jota haluat kameran seuraavan ja jonka haluat pitää tarkennettuna. Sen ei tarvitse olla kasvot, vaan se voi olla mikä tahansa kohta", hän jatkaa.

Pasi arvostaa erityisesti kameran huipputarkkaa automaattitarkennusta ja sitä, että kameralla voi kuvata suurella ISO-herkkyydellä kuvanlaadun heikkenemättä. On myös tärkeää, että objektiiveja voi vaihtaa, kamera on yhteensopiva sekä EF-M-objektiivien että EF-EOS M -sovittimella myös EF- ja EF-S-objektiivien kanssa. Pasi testasi kamerassa myös, ei niin taskukokoista Canon EF 800mm f/5.6L IS USM -superteleobjektiivia.

Palvelun kuvapankissa on lisää Pasin EOS M6 Mark II:lla kuvaamia kuvia, https://www.mynewsdesk.com/fi/canon/latest_media

Lisätietoa, https://www.canon.fi/nordic-photographers/pasi/

Kamerapaketin (Canon EOS M6 Mark II + EF-M 15-45 mm IS STM-objektiivi + EVF-DC2 -sähköinen etsin)  svh. on 1279 euroa ja se on heti saatavilla Canon-jälleenmyyjiltä, canon.fi, p. 020 544 20.

PS. Kiinnostaako sinua kehittää henkilökuvaustaitojasi ja kuulla samalla enemmän myös valokuvaajan työstä? Canon Nordic Photographer Pasi Salminen pitää työpajan henkilökuvauksesta sekä luennon otsikolla "Valokuvaajan työpäivä" Rajala Pro Shop Postitalossa, Helsingissä perjantaina 4.10. klo 17.00!