Maisemat-sarjavoittaja 2019: Saanan ensilumi, kuvaaja Pekka Tuuri

Nyt haetaan vuoden luontokuvaa. Pohjoismaiden suurin ja kansallisesti merkittävin luontokuvakilpailu aukeaa 15. tammikuuta 2020

Luonnossa liikkuminen aktivoi ihmisen eri aisteja ja alentaa stressitasoa. Useiden tutkimusten mukaan jo pelkkä luontokuvien katseleminen edistää ihmisen hyvinvointia. Myös luontokuvaus on kasvattanut suosiotaan Suomessa ja siitä on tullut uuden tekniikan myötä entistä helpompaa.

Vuoden Luontokuva valittiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1980 ja ensimmäinen Vuoden Luontokuva -kilpailu järjestettiin vuonna 1981. Nykyisin Vuoden Luontokuva -kilpailu on Pohjoismaiden suurin ja kansallisesti merkittävin luontokuvakilpailu, joka järjestetään nyt 40. kerran.

Suomen Luonnonvalokuvaajat SLV ry:n puheenjohtaja Kari Wallgren ohjeistaa kilpailuun osallistujia: ”Tuomariston huomio kiinnittyy ennen näkemättömiin kuviin luontokuvaajien kokemista elämyksistä, yllätyksistä ja oivalluksista, jotka kertovat luontomme moni-ilmeisyydestä. Pysäyttävä kuva on aina monien tekijöiden summa: valokuvaamisen taitoa, luonnon tuntemusta - ja onnea."

Kilpailun lataussivusto aukeaa 15. tammikuuta ja kuvien viimeinen latauspäivä on 31. tammikuuta. Kilpailun tulokset julkistetaan Vuoden Luontokuva -gaalassa Turun Logomossa 17. lokakuuta 2020 , lisäksi palkitut kuvat ja kilpailun parhaimmisto esitellään Vuoden Luontokuvat 2020 -kirjassa. Kilpailun päävoitto on 10 000 euroa, ja kaikkiaan kilpailussa jaetaan suoria rahapalkintoja yli 25 000 euroa.

Canon on Suomen Luonnonvalokuvaajien pitkäaikainen yhteistyökumppani ja myös tänä vuonna mukana tukemassa kilpailua.

Canon Oy kuuluu maailmanlaajuiseen Canon-ryhmään, joka tarjoaa tulostuksen-, dokumentin- sekä informaationhallinnan ratkaisuja yrityksille sekä kuvaamisen ratkaisuja kuluttajille ja ammattilaisille. Graafiselle teollisuudelle Canon toimittaa digitaalisen painamisen ratkaisuja.