Artikkeli: Tölkkiananas ja raejuusto eivät olekaan laihduttajan parhaita ystäviä

Lehdistötiedote  •  2013-01-14 09:57 EET

Moni laihduttaja vaihtaa aamiaispöydän leipäpaketin ja sokerijogurtin tölkkiananakseen sekä rasvattomaan raejuustoon tai jogurttiin. Nämä eivät kuitenkaan ole niitä kaikista ravintorikkaimpia vaihtoehtoja. Jos haluat välttyä puutostiloilta ja keventää terveellisesti, tartu marjapussiin ja vaihda kahvimaito kookosöljyyn. Ravintorikkaalla smoothiella korvaat kokonaisen aterian.

Turhien hiilihydraattien karsiminen voi olla hyvä alku laihtumiselle. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan, millä raaka-aineilla laihdutusruokavalionsa koostaa. Monelle keventäjälle tuttu rasvaton raejuusto-tölkkiananasyhdistelmä ei ole se kaikkein paras vaihtoehto.

– Prosessoiduissa maitotuotteissa ei ole paljoa ravinteita jäljellä. Jos haluaa syödä ananasta, niin sekin kannattaa ehdottomasti nauttia tuoreena, sanoo CocoVin superruoka-asiantuntija Sami Sundvik.

Usein laihduttajat myös unohtavat, että elimistö tarvitsee rasvaa laihtuessaankin. Aamukahviin kannattaa lorauttaa rasvattoman maidon sijaan ruokalusikallinen kookosöljyä. Kookosöljy vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja auttaa näin laihtumisessa.

– Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että yhtä painokiloa kohden ihminen tarvitsee gramman rasvaa. Eli 60-kiloisen naisen pitää saada päivittäin 60 grammaa hyvälaatuisia rasvoja.

Aamiaisleivän voi korvata todellisella superruoalla eli kotimaisilla marjoilla. Kun oheen keittää vielä muutaman kananmunan, niin proteiinin saantikin on turvattu.

Mustaherukasta kuitua

Monella laihdutusurakka saattaa kangerrella työpaikan ruokalassa, jossa ei välttämättä ole raastepöydän lisäksi laihduttajalle sopivia vaihtoehtoja. Lounaan voikin syödä esimerkiksi helpon smoothien muodossa. Smoothieen voi sujauttaa mustikkaa ja mustaherukkaa, joka on erinomainen kuidun lähde.

– Moni ruokavaliostaan viljat poisjättänyt on huolissaan kuidun saannistaan. Tämä on turhaa, sillä esimerkiksi sata grammaa mustaherukkaa voi sisältää yhtä paljon kuitua kuin ruisleipä, Sundvik kertoo.

Kookosöljy toimii hyvänä rasvanlähteenä myös smoothieen sekoitettuna. Jotta smoothiesta saa ravintorikkaan lounaan, myöskään proteiinia ei sovi unohtaa. Esimerkiksi hera- tai hamppuproteiinia on helppo laittaa sekaan jauheen muodossa.

Mielitekoja ei kannata vastustella

Laihdutuksen aikana joutuu kamppailemaan päivittäin erilaisten mielitekojensa kanssa. Sundvikin mielestä makeanhimoa vastaan on turha taistella, sillä jossain vaiheessa kuitenkin repsahtaa.

– Makeanhimon yllättäessä kannattaa syödä raakasuklaata. Se sisältää valtavasti ravinteita, ja hyvin pienellä määrällä saa makeanhimonsa taltutettua.

Myös ilman uunia valmistettavat raakakakut ovat hyviä laihduttajan herkkuja. Niitä voi valmistaa kahvipöytään myös kylään tuleville vieraille, sillä raakakakuista pitävät yleensä muutkin kuin vain laihduttaja itse.

Kainaloon: Näin valmistat laihduttajan ravinteikkaat smoothiet

Mustikkainen kookosunelma

- 1 dl vaniljanmakuista soijamaitoa tai mantelimaitoa
- 1 dl kookosmaitoa
- 3 rkl smoothie-sekoitus -jauhetta
- 2 rkl cashew-pähkinöitä
- 1 rkl kookosöljyä
- 150 g mustikoita
- ripaus kanelia
- ripaus vaniljauutetta

Sekoita blenderillä kaikki ainekset. Voit koristella smoothien esimerkiksi kookoshiutaleilla.

Super Suklaa Shake

- 1 rkl raakakaakaojauhetta
- 3 rkl hamppuproteiinijauhetta
- 1 rkl maca-jauhetta
- 100g kotimaisia pakastemustikoita
- 1 rkl kotimaista hunajaa
- ripaus merisuolaa
- n. 5 dl vettä tai maitoa

Sekoita tehosekoittimella ja nauti!

Lisätietoja:

Sami Sundvik
CocoVi Import Oy
sami@cocovishop.com
www.cocovi.fi

CocoVi Import Oy on Suomen suurin superfoodien maahantuoja ja tukkukauppa. CocoVi-brändillä on tällä hetkellä valikoimassa yli 70 tuotetta, ja tuotteita on saatavilla yli 700 jälleenmyyjän kautta. CocoVi tarjoaa puhdasta, ravintorikasta, lisä- ja säilöntäaineetonta ruokaa terveydestään kiinnostuneille, ja vaihtoehtona terveellisempien valintojen osalta myös keittiöön tavalliseen ruoanlaittoon.

Kommentit (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom