Kaupunkikeskus kohoaa Itikseen

Uutinen   •   Loka 03, 2016 09:26 EEST

Projektipäällikkö Mikko Marttila (vas.) Cramolta kertoo, että työmaan tarpeet ennakoimalla on vältytty kiiresumalta. Vieressä avainasiakaspäällikkö Kari Jäppinen.

Helsingin Itäväylän varrella on meneillään yksi kaupungin suurimmista rakennushankkeista. Itäkeskuksen vanha K-citymarket jää ensi syksynä historiaan, kun naapuritontille parhaillaan rakennettavaan liiketilaan avautuu toukokuussa uusi kauppa. Kaikkiaan kiinteistössä on 65 000 kerrosneliömetriä. Siihen sijoittuu K-citymarketin lisäksi runsaasti ravintoloita, kahviloita ja muita palveluita. – Nyt toteutusvaiheessa oleva kaupunkikeskus on Keskon historian suurin kauppapaikkahanke. Keskuksen ensimmäisen vaiheeseen sijoittuva K-citymarket ja sen ympärille rakentuva ruokamaailma nostavat Itä-Helsingin ruokatarjonnan uudelle tasolle. Suuren ja teknisesti haastavan projektin toteuttaminen ei onnistuisi ilman alan parhaita yhteistyökumppaneita, kuten Haahtelaa ja Cramoa, kertoo Keskon projektipäällikkö Mika Ohenoja.

ENNAKOIMALLA KIIRE KURIIN

Rakennustöiden projektinjohdosta vastaa Haahtela-rakennuttaminen Oy. Cramo on ollut Keskon hankkeessa mukana suunnitteluvaiheesta lähtien ja vastaa työmaan työmaatiloista, henkilötavarahisseistä, kulunvalvonnasta sekä työmaa-aikaisen sähköistyksen suunnittelusta ja toteutuksesta. Cramo tekee myös yhdessä työmaan työnjohdon kanssa putoamissuojaussuunnitelmat ja toimittaa niiden mukaisen kaidekaluston. Ensi talvena haastava ja merkittävä työ tulee olemaan työmaan rakennusaikainen lämmitys. − Pitkin matkaa töitä on riittänyt tasaisesti. Työmaa on toteutettu erittäin ammattitaitoisesti ja kalustotarpeet on pystytty ennakoimaan, joten kiire on jakautunut sopivasti, kuvailee Cramon projektipäällikkö Mikko Marttila. Haastetta ja tarkkaa suunnittelua on vaatinut juuri se, että ison työmaan tarvitsema kalusto on saatu toimitettua paikalle aina haluttuna ajankohtana.

Kun uusi K-citymarket avaa ovensa, työmaan on tarkoitus siirtyä toiseen vaiheeseen: vanhan K-citymarketin rakennus puretaan ja sen tilalle nousee kauppakeskuksen laajennusosa, jonka arvioidaan valmistuvan vuonna 2019. Vielä ei ole varmaa, onko Cramo mukana myös siinä, mutta tähän on varauduttu. − Perinteisesti menemme työmaalle vasta sen perustamisvaiheessa, mutta nyt toista vaihetta silmällä pitäen työmaatilat on sijoiteltu niin, että niitä voidaan käyttää myös työmaan jatkovaiheessa ja korottaa vielä lisäkerroksella, Marttila kertoo.